Thursday, December 30, 2010

.Jangan tunggu!!!.


.Bismillahirrahmanirrahim.

Sudah.
Akhiri angan-angan kosongmu itu.
Kutahu,khayalmu itu sebuah cita-cita.
Tapi,aku punya rahsia untuk menggapainya.
Sangat berkesan untukmu.
Mahu kau tahu?

Mudah saja.
Bangun,jangan teruskan khayalmu.
Ia tak mampu membawamu kepada apa yang kau mahu.
Bangun untuk berusaha.
Berusaha untuk menjadikan khayalmu sebuah realiti.
Jangan hanya pandai bermimpi,
tapi malas untuk menjadikan mimpi itu sebuah realiti.

Jangan.
Jangan tangguh lagi.
Jangan tunggu lagi.
Untuk apa lagi kau menunggu?
Sudah pastikah ianya bakal jadi milikmu?
Bukan kau yang tentukan.
Bukan kau yang tetapkan.

Jangan tangguh lagi,
Kalau syurga Firdaus itu citamu.

Semoga Allah permudahkan urusanmu,adikku!!!


Bismillahirrahmanirrahim.



"Tahniah ye Sofia,berbaloi usaha kamu belajar sungguh-sungguh".
"Saya nak hadiah coklat boleh tak?".
"Boleh,insya Allah".

Hari yang menggembirakan.
Gembira melihat orang lain berjaya.
Walau kejayaan yang dicapainya,tiada kaitan langsung dengan saya.

Sebenarnya,anak makcik jiran sebelah rumah saya,Anis Sofia Mohd Nor,berjaya dapat flying colours result untuk peperiksaan PMRnya.8A.Ke
putusan yang sangat membanggakan untuk si anak yang sudah biasa bergelumang dengan kehidupan yang susah.

Ayahnya kerja tidak menentu,hanya si emak bekerja di restoran ikan bakar,dengan gaji RM900 sebulan untuk menanggung kehidupan keluarganya yang punya 6 orang ahli.Sudah pasti,tak cukup,dengan harga barang-barang semakin meningkat tanpa mempedulikan nasib mereka yang tak punya cukup wang untuk hidup selesa seperti keluarga si Anis ni tadi.

Tapi saya cukup kagum dengannya.Dibesarkan dalam keluarga yang agak susah,dia mampu mengharunginya dengan baik.Pendiam orangnya dan cerdik.Kami mula berkenalan dan ber'adik-beradik' dengan Anis Sofia dan adiknya Anis Najwa,bila emak adik-adik ni,menyuarakan hasrat meminta emak saya mengajar mereka mengaji dan ilmu fardu ain.


Kedua mereka cepat belajar dan faham apa yang diajarkan.Sungguh terharu kala melihat mereka menandakan tempat-tempat untuk berhenti dalam naskhah Quran,supaya senang dibaca,dan mulazamah membaca satu muka surat al-Quran setiap hari lepas asar,sebelum memperdengarkan bacaan pada emak saya pada sebelah malamnya.

Keluarga mereka agak kurang berpengetahuan tentang ilmu agama.Emak mereka,cukup terbuka dan rasa berbesar hati kalau emak saya boleh berkongsi ilmu agama yang ada dengan mereka.Saya sangat terharu dengan usaha emak mereka untuk mengeluarkan anak mereka dari kepompong kejahilan ilmu agama.Dibuangnya perasaan malu itu untuk meraih ilmu akhirat.Sungguh saya bersyukur padaNya kerana mengatur persaudaraan kami disini.

Dari mereka,saya mempertajam skill penyampaian seorang da'ie kepada mad'u nya.

Mereka datang dengan sesuatu yang memandu mereka datang untuk menjadi yang lebih baik.Datang dengan kerelaan hati untuk memperbaiki diri.Sungguh hidayah Allah itu tidak mengenal sesiapa pun.Hati mereka perlu diisi dengan mutiara-mutiara iman dan islam.Perlu disentuh dengan kasih sayang dan kata-kata perangsang yang memautkan hati mereka untuk terus datang berkongsi ilmu dengan kami.

Semoga hidayah Allah milik mereka.

..cukuplah..


Cukuplah.
Cukuplah Dia untukku...
Sungguh aku tidak punya daya,
melainkan pertolongan dariNya.


Mungkin aku tiada sesiapa,tiada apa yang tersisa.
Tapi,cukuplah.
Kerana Dia sentiasa bersamaku.
Memapah,menyokong,menguatkan,membantu,tanpa rasa jemu.

Aku sentiasa rasa cukup denganNya.
Dia memberiku segalanya.
Yang aku perlu hanya terus mengingatiNya,
dalam jagaku,dalam setiap lenaku,dalam setiap laku ku.

Sudah.
Jangan dipertikai lagi siapa Dia buatku.
Walaupun kau datangkan seluruh jagat raya untuk membinasakanku,
jika tanpa izinNya,
usaha kau,hanya sebuah sia-sia.

Teruskan dengan apa yang kau mahu lakukan.
Aku tetap disini.
Setia bersamaNya.
Kerana cukup Dia untukku.

Tuesday, December 28, 2010

.HaDiAh KeGeMbiRaAn.

~NAWAL RAIHANA~


Ini keluarga kecil saya di Darul Quran.

Along & Ayong
Kami sayang mereka.

Sebenarnye,ni kek besday saya.Tapi,letak nama usrah saya.


Sebenarnya,kami pegi rehlah dekat tepi tasik (tasik DQ je).Angan-angannye,nak celebrate birhtday saya.Tapi at the end,buat majlis perpisahan untuk along yang bakal ke UIA.
Lebih kurang macam usrah terakhir dengan along kat DQ.

Mereka memang suka bergambar.Fotogenik.


Saya tiada dalam gambar yang cantik ini.Sedih.Sebab saya photographernye.huhu~

Inilah kami~
NAWAL RAIHANA.
Hadiah Kegembiraan~

Suka duka,kami sentiasa bersama.
Ukhwah kami insya Allah smapai ke syurga.
Ana akhukum fillah.


Petunjuk:
|tdung biru:along|tdung hitam:angah|pink:anje|tdung krim pakai spek:ateh|tdung putih:acu|tdung krim x pkai spek:uda|tdung hijau:alang(sy la!)|pakai spek hitam:achik|pakai tdung pink ngn jubah hitam:ayong



Friday, December 24, 2010

.Dalam sujud cintaku.

Kau berikanku segala-galanya
dan Kau mengujiku dengan cinta dunia
yang sungguh indah dan
Kau hiaskannya dengan intan permata
dengan jua wanita
dan kedudukan yang memalingkanku
daripada-Mu

Dalam menikmati kurniaan-Mu
tak terucap lafaz terima kasihku
namun untuk jadi yang terbaik
juga masih belum kumampu

Dalam sujud cintaku
fanaku diulit rindu
getirnya cemas di kalbu
takut hidup tanpa redha-Mu

Hanya kerna-Mu Tuhanku
aku hidup dan ku akan
kembali pada-Mu
hanya pada-Mu dalam
sujud cintaku....


Semoga punya ruang lagi buatku menggapai cintaNya....

Wednesday, December 22, 2010

.Kita sering lupa tentang yang satu ni.

TANGGUNGJAWAB.

Setiap satu daripada kita,dipertanggungjawabkan atas setiap apa yang kita lakukan.

Walau siapa pun kita,kita punya tanggungjawab tak kira samada sebagai ibubapa,anak,pelajar,pekerja,majikan,menteri,doktor,
akauntan,atau apa sekalipun status dan pekerjaan anda dan saya.Dan yang terpenting,sebagai HAMBA Allah.

Saya,punya tanggungjawab sebagai anak,kakak,adik,pelajar,sahabat,muslim,hamba Allah,dan pelbagai lagi tanggungjawab yang tak tersenarai disini.Segala tanggungjawab yang diletakkan diatas pundak ini bukan untuk diabaikan,tapi untuk dilaksanakan dengan sebaiknya.Tanggungjawab yang diamanahkan oleh Allah ini,adalah salah satu dari cabang ujian.

"Apakah manusia itu menyangka bahawa mereka akan dibiarkan berkata, "Kami telah beriman",sedang mereka tidak diuji?"(Al-Ankabut:2)

Ya,tanggungjawab itu ujian untuk menguji keimanan dan keyakin
an kita padaNya.

Kita akan dipertanggungjawabkan dengan setiap apa yang ada pada kita,apa yang kita lakukan.

Apa yang telah kamu lakukan dengan anggota badan yang dikurniakan Allah?
Kemana kamu belanjakan rezeki kurniaanNya?
Terlaksanakah tanggungjawab kamu mendidik anak dan isteri kamu mengenal Allah?
Masa 24jam sehari itu,kamu isikan dengan apa?
Telinga yang Allah bagi itu,kamu guna untuk dengar umpat keji atau ayat-ayat suci?
Tangan yang kamu ada itu,kamu guna untuk memberi bantu
an atau menyusahkan hidup orang lain?
Ilmu yang kamu miliki itu,adakah kamu amalkan?atau seakadar simapan buat jeruk?
Harta yang Allah kurniakan itu,kamu gunakan untuk tegakkan agama Allah atau untuk meruntuhkannya?

Semuanya,segalanya akan dipersoalkan.Setiap dari anggota tubuh kita ini akan menjadi saksi kepada setiap amalan dan amanah kita,samada kita jalankan tanggungjawab itu dengan penuh amanah atau,kita biarkan tanggungjawab itu,selesai sendiri.Tanggungjawab ini sentiasa bertambah,bukan berkurang.Amanah dengan tanggungjawab
anda.

"Dan mereka berkata kepada kulit mereka,"Mengapa kamu menjadi saksi keatas kami?"Kulit menjawab,"Yang menjadikan kami dapat berkata-kata adalah Allah,yang juga menjadikan segala sesuatu dapat berkata-kata,dan Dialah yang menciptakan kamu yang pertama kali dan kepadaNya kamu dikembalikan".Dan kamu tidak dapat bersembunyi dari kesaksian pendengaran,penglihatan dan kulitmu,bahkan kamu mengira Allah tidak mengetahui banyak tentang apa yang kamu kerjakan".(Fussilat:21-22)

Kenapa saya sibuk-sibuk bercakap tentang tanggungjawab ni?

Jawapannya;
  • Saya sudah jelek dengan orang yang sering melepaskan tanggungjawab mereka dan membiarkan orang lain melaksanakan tanggungjawab mereka.
  • Saya mahu mengajak anda berfikir,terutama mereka yang bergelar remaja,yang sibuk nak bercinta ni.Sedarkah anda,cinta itu sebuah tanggungjawab?Tanggungjawab yang sedia ada sekarang,sudah anda terlaksana dengan baik?Bukan menghalang anda bercinta,tapi,fikir dulu sebelum bercinta.Kalau sudah sedia untuk menjawab soalan Allah tentang tanggungjawab anda terhadap pasangan anda,silakan.
  • Perasaan kesal masih lagi tebal dalam hati saya,melihatkan ada segelintir daripada masyarakat kita,yang sibuk mempersoalkan tanggungjawab dan amanah orang lain,sedangkan tanggungjawab dia sendiri tak terlaksana,malah terabai.Jaga-jaga,jangan sampai Allah terbalikkan semua itu atas diri kamu.Nauzubillah...
  • Saya rasa bertanggungjawab untuk menyedarkan mereka yang tak sedar-sedar bahawa mereka punya tanggungjawab yang tak terkira banyaknya,tapi masih punya masa untuk berfoya-foya.
Setiap amalan dan amanah yang dipertanggungjawabkan akan dipersoalkan diakhirat kelak.

"....bagi kami amalan kami,dan bagi kamu amalan kamu...."(as
-Syura:15)

Tiada yang akan bertanggungjawab 'on behalf' kita lagi diakhirat nanti.Bersiap sedialah menerima pembalasan atas semua yang telah dipertanggungjawabkan keatas kalian.

Rasailah perasaan bertanggungjawab atas tanggungjawab yang dipertanggungjawabkan keatas kita semua.,kerana ia bakal dipersoalkan kelak.Jangan dipersoalkan kenapa kita adalah orang yang harus bertanggungjawab atas semuanya,kerana itu adalah tanggungjawab kita sebagai hambaNya di hamparan dunia ini.

Maka,pohonlah pertolongan dari Allah,agar kita dapat melaksanakan tanggungjawab kita,sebaiknya.

Semoga Dia bersama kita,membantu kita melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan olehNya.

Saturday, December 18, 2010

SURPRISE!!!!


Anda sukakan kejutan?
Saya suka.Seronok dapat kejutan.
Semua orang sukakan kejutan.

Kejutan yang berupa hadiah iPhone 3g dari kawan-kawan.
Kejutan berupa bakal menimang cahaya mata dan menjadi seorang ayah dari si isteri.
Kejutan berupa tawaran anda untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara.
Kejutan berupa lamaran untuk menjadi isteri dari sang kekasih.

Macam-macam kejutan yang ada.Ada kejutan yang kita suka,ada yang kita tidak suka.
Kenapa nama semua ni kejutan?
Sebabnya,kita tak pernah menjangka yang kita akan menerima sesuatu.Bila kita tak pernah menyangka,kita pasti terkejut bila menerima berita tentangnya.Masakan tidak terkejut kalau anda diumumkan untuk memenangi hadiah yang jumlahnya,berjuta-juta ringgit?

Pasti terkejut bukan?

Tapi,
bagaimana jika anda menerima kejutan yang anda tidak suka?
Kejutan yang berupa semua sebuah KEMATIAN?

terkejut tak?

Kalau tak terkejut,saya nak tanya anda satu soalan.

Anda boleh tunda kematian anda?


"....kemudian apabila sampai masa mereka,tidak dapat dilambatkan sesaat pun,dan tidak dapat dicepatkan sesaat pun".[an-Nahl:61]

Apa yang anda rasa kalau anda didatangi tetamu yang mengejut,malaikat MAUT?

Ya,kematian itu datang mengejut.

Tanpa sebarang signal.
Tanpa sebarang amaran,mahupun sebarang surat pemberitahuan yang nyawa anda akan diambil lagi 27jam 35minit 4saat.
Tiada semua tu.

Kenapa kita tak suka sebuah kejutan yang berupa sebuah KEMATIAN ini?

Kerana kita semua,anda,dan saya,terlalu,CINTAKAN DUNIA,dan TAKUTKAN MATI.
Terlalu cinta hidup di dunia yang begitu menyenangkan,dikelilingi perkara-perkara yang mengasyikkan,melalaikan,melekakan.Kita tak suka mati,kerana mati itu pemutus kelazatan,perpindahan ke alam yang baru,dan kita akan dipersoalkan dengan semua perbuatan kita di dunia semasa hidup.

Tapi,ada juga yang sukakan kematian.Mereka yang berani mati ini,merasakan mati ini adalah penyelesai kepada semua masalah yang melanda.Bila mati,takkan ada lagi orang nak menyusahkan hidup kita,tak ada lagi orang nak kutip hutang kat kita sebab kita dah mati.Tapi mereka lupa,mereka hamba.Hamba kepada Sang Pemilik nyawa mereka.Mereka lupa,setiap perbuatan mereka akan dipersoalkan.

"Wahai Tuhanku,kembalikanlah aku (hidup semula di dunia) supaya aku adapat mengerjakan amal -amal soleh yang aku tinggalkan.Tidak!Masakan dapat?Sesungguhnya perkataan itu hanya ungkapan yang sengaja dilafazkan,sedang dihadapan mereka ada dinding(penghalang mereka di dunia) sehingga hari mereka dibangkitkan semula."(al-Mukminun:99-100)

MATI.
Perkara yang pasti,yang memang takkan ada sesiapa yang dapat lari darinya.
Persoalannya,berSEDIAkah kita semua menghadapi MATI?

Abu Darda' berkata:
"Apabila kamu menyebutkan orang yang mati.maka hitungkanlah diri kamu seperti salah seorang dari mereka!!"

Kata Luqman al-Hakim kepada anaknya:
"Hai anakku,urusan yang tidak kamu ketahui bila ia akan menemuimu,bersedialah baginya sebelum ia dengan tiba-tiba datang kepadamu!!"

Dalam kitab Ihya' Ulumuddin,Imam Al-Ghazali ada berkata:
"Janganlah kamu bertanyakan tentang kesusahan dan kepedihan kematian itu!sehingga mereka mengatakan,bahawa mati itu lebih sakit dari dipukul dengan pedang,digergaji dengan gergaji,digunting dengan gunting.Kerana terpotongnya badan dengan pedang, hanya dirasakan pedih berhubungnya dengan badan dengan nyawa.Maka, bagaimana bila ada yang kena itu,yang masih baginya bernyawa?"

Rasulullah bersabda ketika ditanya tentang sakitnya maut itu umpama libasan 300 pedang.

Berdendang Opick dalam lagunya,

Apabila waktu memanggil,teman sejati hanyalah amal.
Apabila waktu telah terhenti,teman sejati tinggallah sepi.

Ayuh,bersedia menghadapi sebuah kejutan yang bernama KEMATIAN.
Bersedia dengan bekal amal soleh yang bakal menjadi penyelamat kita dihari perhitungan,hari yang akan menentukan kemana arah tuju kita sesudah itu.
Samada SYURGA yang penuh kenikmatan, atau Neraka yang menjulang-julang apinya.

Semoga Allah panjangkan usia kita semua untuk beramal,sebagai persediaan menghadapi kejutan yang menggerunkan ini.Semoga post ini memberi sesuatu untuk anda.

Andai tiada lagi saya di dunia ini,ingatlah,ianya adalah ingatan buat kalian,maut sedang menghampiri.

Wednesday, December 15, 2010

.M.U.S.L.I.M. dan ILMU


I'm a fulltime Muslim.


Saya seorang muslim sepenuh masa.


perlu ke kita gntung perkataan ni kat leher untuk mengingatkan diri sendiri yang kita sebenarnya,seorang MUSLIM?


Kalau dah namanya MUSLIM,maksudnya,seseorang individu itu,menganut agama Islam,mengakui keesaan Allah,dan rasul utusanNya,Rasulullah SAW.


Seorang MUSLIM seharusnya tahu,tanggungjawab,amanah dan perintah yang dikenakan keatasnya.

Sekurang-kurangnya,lepasla perkara-perkara yang asas mcam solat,puasa,rukun iman,rukun islam,bab taharah,aurat,dan bab-bab basic muamalat macam perkahwinan,jualbeli,dan sbagainya.
Tapi,
Look what had happened to MUSLIMS around us.
Tak perlu tengok jauh-jauh.tengok je jiran sebelah rumah kita,yang memegang title Muslim.
Cukup tak pengetahuan jiran-jiran kita itu tentang Islam?
Faham ke mereka kalimah syahadah yang dilafazkan?
Sudah selesaikah ilmu mereka tentang rukun,syarat sah,syarat wajib solat,puasa??
Macamana?
Adakah anda sedar yang sebenarnya jiran anda sangat memerlukan anda?
Anda seorang MUSLIM.jiran anda juga seorang MUSLIM.
sebagai MUSLIM,menuntut ilmu itu,diWAJIBkan keatas setiap yang bergelar Muslim.
Jadi,pasti setiap muslim itu akan mempelajari ilmu yang berbeza,dan menguasai ilmu yang berbeza.
Sebagai contoh,saya adalah pelajar jurusan sains,dan sahabat saya belajar pengkhususan dalam ilmu agama.Jadi,sudah pasti saya kurang pengetahuan dalam ilmu agama,dan beliau pula kurang pengetahuan dalam ilmu sains.Mengapa tidak saya kongsikan dan berikan sedikit ilmu sains yang ada pada saya itu utk dikongsikan dengan sahabat saya tadi?Dan pasti sahabat saya akan membalasnya dengan berkongsi kefamannya tentang ilmu agama yang dia miliki.

I'brah yang dapat kita ambil dari contoh yang saya berikan tadi adalah:

  • MUSLIM WAJIB menuntut ILMU.
  • Memberi apa yang baik,pasti yang baik juga akan dibalas.
  • MUSLIM perlu saling melengkapi.
  • Menuntut ilmu,tak perlu malu.

Ini hanya antara yang mampu saya keluarkan.Kalau ada lagi,keluarkanlah.

Mungkin apa yang nak sya katakan ini belum berapa jelas lagi.mari saya jelaskan.

Kenapa berlaku kepincangan dalam umat? Kenapa ada MUSLIM yang tak tahu secebis pun tentang Islam?Kenapa Islam dikecam,mundur?Kenapa MUSLIM ramai terlibat dengan perkara-perkara haram disekelilingnya?Kenapa MUSLIM boleh ambil ringan soal solat?Kenapa MUSLIM saling bermusuhan dan berperang?

Jawapan pada semua soalan itu adalah tentang perkataan ILMU,dan PENGETAHUAN.

Ilmu pengetahuan yang kita tahu itu,bukan untuk disimpan,buat jeruk.tapi untuk disebar-sebarkan.

"...sampaikanlah dariku walau satu ayat....",pesan Rasulullah.

Bila kita yang berilmu menyampaikan apa yang kita tahu kepada orang yang tidak tahu,tidak akan ada masalah tentang individu yang cetek ilmu.Tak kira ilmu agama atau sain,matematik,atau apa shaja.Takkan ada masalah jiran yang tidak tahu apa itu rukun solat,tak tahu macamana nak uruskan kebersihan diri.

Maslah ini bukan perlu diselesaikan oleh seorang.

tapi semua perlu bekerjasama.

Yang tidak tahu,cari mereka yang tahu etntang apap yang anda tidak tahu.Yang tahu pula,ringan-ringankan mulut anda untuk memberi apa yang anda tahu.Jangan duduk tunggu ilmu datang bergolek.Yang tahu tu juga harus berusaha menyampaikan apa yang dia tahu kepada semua orang,walaupun tidak diminta,termasuk kepada jiran sebelah rumah yang tak tahu apa-apa tadi.

Beritahu.MUSLIM harus tahu.untuk memberitahu,apa yang diketahuinya.

Alamak.maaf kalau post ni macam pening.

Masih baru belajar nak menyampaikan.jadi,pengurusan tu masih kacau.kalau sudi,komenlah,untuk menambahbaik.ini juga usaha saya untuk memberitahu.

MUSLIM dan ILMU tetap seiring.Dengan ilmu kita maju,tanpanya kita mundur.mari bergandingan untuk sama-sama selesaikan kemelut MUSLIM yang kurang tahu ini.semoga Allah berkati usaha kita.

Sunday, December 5, 2010

.appriciation.

this post is dedicated to my dear friend,
AMIRAH BAZILAH BT ROSLI.
for her kindness to make up and the renovation works
on my blog until it look really gorgeous!!!!
thanks my dear~
May Allah bless ur entire life..
i love u damn much!!!!

Wednesday, November 3, 2010

.bidadari.



Muslimah Solehah itu Bidadari


muslimah solehah itu bidadari

tersimpan kemas dalam syurga Ilahi

tidak tersentuh oleh manusia rakus mahupun jin

bersih, suci menjaga diri


muslimah solehah itu bidadari

dirinya mahal tidak mampu dibeli

hanya keimanan dan ketaqwaan maharnya nanti

maka siapa yang menolak ketinggian ini?


lembut wajahnya nur ibadah

sopan langkahnya memancar hasanah

malunya perisai mengangkat darjah

fikrahnya jelas, prinsip Ilahi tidak tergugah


muslimah solehah itu bidadari

bidadari syurga yang wujud di dunia ini

yang akan melahirkan anak-anak akhirat

mentarbiyah mereka dengan didikan syurgawi


muslimah solehah itu bidadari

bukan untuk dicari-cari atau dipuja lelaki

tetapi nanti akan berhadapan dengan Ilahi

dan apakah yang kamu wahai perempuan sudah laksanakan dalam kehidupan yang Kuberi?


sekadar ingin berkongsi.
muslimah sejati bayangan bidadari.
jangan rendahkan martabat diri sendiri.

puisi ini di nukil oleh Akh Hilal Asyraf.
syukran ya akhi.

perasaan pertama bila baca puisi ni,

terasa bagai ditampar.

sakit.

pesan saya,baca puisi ini dengan hati.
insya Allah,ia akan smpai ke hati.

saya tak tau kenapa.
bila orang sentuh bab berpasangan,hati saya sering berkata tidak untuk itu.
sedangkan tanggungjawab asas saya sebagai hamba Allah,anak,pelajar, dan sahabat pun masih tak terlaksana dengan baik,adakah saya mampu memikulnya jika ditambah lagi tanggungjawab itu?

ini sekadar pandangan.
bagi yang sudah bersedia,fizikal,mental dan meterial,dipersilakan...
percepatkan usaha membina masjid.
perkahwinan itu,syurga dunia.
kalau tak,mana mungkin si isteri itu digelar bidadari dunia?


saya amat menyesali sikap segelintir muslimah sendiri.
merendahkan martabat dan maruah diri,semata-mata untuk meraih cinta seorang lelaki...
ada yang sampai ketahap membuang iman dihati.

ayuh saudaraku...
Allah memuliakan manusia dengan cinta dan kasih sayang.
jangan rendahkan martabatmu dengan cinta murahan.
panjatlah tangga iman,dakilah gunung ketakwaan,
raihlah cinta Tuhan,
pasti yang datang pemuda idaman....

bukan sya ingin membunuh fitrah itu.
saya ingin menyatakan kekesalan saya.
pada mereka yang menyubur cinta,tanpa ikatan yang sah.
bukan niat saya untuk 'smash' atau tujukan post ini pada mana-mana pihak.
tapi ini,
untuk diri saya sendiri,dan renungan semua.

sebagai hamba Allah yang dikurniakan perasaan,
saya tetap mengalami dilema yang sama.
nak dicintai.
tetapi yang lebih utama,

NAK MENCINTAI.

bukan boleh dipaksa cinta datang dan pergi.
mungkin ada hikmah kenapa Allah keraskan hati saya sekeras ini.
kerana saya yakin..janji Allah itu pasti.

At-Taubah:111
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang beriman itu diri mereka dan harta mereka,kerana bagi mereka balasannya adalah syurga....."

Allah kurniakan saya ujian,
yang menyebabkan saya hampir tersungkur rebah menyembah bumi....
tapi Allah juga hadiahkan saya pertolongan yang banyak tak terperi...

mungkin cinta bukanlah topik yang sesuai untuk saya dengan situasi sekarang.

tetapi,
cita-cita saya tetap sama.
ingin menjadi bidadari di syurga.

Monday, October 18, 2010

.kadang-kadang perlu menyorok.

kadang2 kita memang perlu menyorok.
sorok ap yang kita rasa.
sorok kegembiraan yang tak tergambar dengan kata2.
sorok kesedihan yang menyesakkan dada.
bukan niat untuk mengasingkan diri,sombong atau apa sja,..

tapi ianya terkadang menjadi satu keperluan.
supaya tiada hati yang sedih.
supaya tiada hati yang cemburu.
supaya tiada hati yang menumpahkan simpati.
dan tiada hati yang terluka...
walaupun kita separuh nyawa memendam dalam hati.

positifkan hati...
ujian yang mendatang suatu jalan untuk kita taqarrub ilallah...
.................

sedih masih merundung hati saya.
hanya Allah yang tahu.
doakan saya.
punya kekuatan untuk menempuh dugaanNya.

Friday, October 8, 2010

Qurratu A'ini~




Penyejuk mata kami~

erm...agak kecewa sbenarnye sbb nak upload gambar kami sekelas,tapi ad banyak halangan yang tidak dapat dielakkan...

Qurratul aini..
kelas tasmi' saya di Darul Quran,bumi penuh barakah.

kelas saya,asalnya ad 11 orang ahli,

ketua kelas merangkap kepten,

Nasuha Mohd Fazarin.
ex KISAS.

Siti Syazwani bt Nootdin.
ex SMKA Sik,
merangkap pembantu kapten kami.

ahli yang lain,
Nurul Zaimah Abd Rahman (KISAS),
Nur Syarina Abd Jalil (SMKABP),
Nur Syariza Abd Jalil (SMKABP),
Anis Nabilah Shah Minawar (SBPIG),
Siti Nabilah Mohd Nor(SMKANLB),
Husna Izzati Jaafar (SMAPL),
Nurul Arifah bt Bukhari(MMP),

dan lagi 2 orang,

Siti Nur Halimah (MAAHAD MUAR),yang sekarang sudah berada di Mesir, utk menyambung pengajiannya dlm Dentistry.
Adibah Ibrahim (MAKTAB MAHMUD)...
sekarang di Kolej Insaniah Kedah.

This is the small family of mine in Darul Quran.
Berjuang untuk menyimpan ayat2 suci Allah...
wlaupun kami bersahabat,x sampai setahun..
tapi hubungan kami rapat...
macam adik beradik.


itulah kehebatan ukhwah berlandaskan iman.
mungkin ada orang akan cakap,
"apa kaitan persahabatan dengan iman?"
.....
jawapannya....

sesungguhnya orang2 yang beriman itu bersaudara.
persaudaraan yang diikat denagn simpulan iman itu,membuahkan suatu rasa kasih dan cinta tanpa syarat dan tanpa sempadan.

iman yang menyatukan umat Islam.
iman yang menyampaikan rasa kasih dan cinta kita pada saudara seagama kita di Palestin.
iman yang menjalinkan hati kita semua.

dalam kelas kami,ustazah selalu pesan,
"kalau kamu semua ada masalah Quran,cari kawan2 sekelas kamu.sebab mereka je yang faham ap yang kamu rasa.kawan2 nilah akan jadi macam adik beradik kamu,sampai kamu khatam 30 jzuk,sampai kamu mashi Al-Quran,sampai bila-bila...."
Ustazah Fatimah Afifah,bonda kami yang sangat prihatin.
tegas,tapi mendidik penuh kasih sayang.

kami sangat rapat.
kene marah sama2,tido same2...
bangun solat sama2...

sangat indah kenangan itu...
moga ukhwah kami berkekalan hingga ke syurga.
ana akhukum fillah!!!!

Wednesday, October 6, 2010

.jangan pandang belakang.

Bila ditimpa sesuatu musibah,kita akan selalu terkenang2,terbayang2,klau la semua tu xpernah terjadi dalam hidup kita.
kan bahagia...

Tapi,
semua itu,takdir Allah,suratan yang telah tertulis sejak sebelum roh kita ditiupkan ke dalam jasad lagi.
Bukan urusan kita untuk mempersoalkan kenapa kita yang perlu menghadapinya,bukan orang lain.
Yang menjadi agenda kita adalah untuk berhadapan dengan masalah yang datang dam menyelesaikannya dengan pertimbangan akal,hati dan iman.

Memang senang cakap nak suruh sabar..
Tapi hakikatnya,sabar itu lebih dari sebuah perkataan.
Ia lebih kepada sebuah perlaksanaan.
Mendidik hati untuk redah dan sabar dengan ketetentuan Tuhan,
menuntut ketegasan dan bukan sedikit airmata yang telah dan bakal tumpah.

sesunggauhnya,ujian itu, TARBIAH dari Allah.
Walaupun Dia memberi kita ujian,Dia jugalah yang sebenarnya mengilhamkan penyelesaian dan menghantarkan bantuan yang tanpa kita sangka-sangka.


Sejauh mana masalah itu memberi kesan dalam hidup kita,bergantung bagaimana kita memberi persepsi kepada masalah itu.

adakah ianya satu beban yang menyusahkan?

atau satu petunjuk buat kita supaya lebih dekat dengan Tuhan?

atau sebagai tanda cinta Sang Pencipta pada hamba-hambaNya?


Tepuk dada,tanya iman.

Persepsi kita terhadap sesuatu masalah itu juga mempengaruhi cara kita berhadapan dengan masalah itu.
Ada orang yang berhadapan dengan masalah dia dengan sabar dan menyelesaikannya dengan penuh tanggungjawab.
Ada yang mengambil jalan mudah untuk lari daripada masalah itu.padahal masalah itu akan terus-terusan memburunya,dan sebenarnya,masalah itu,akan sentiasa bertambah,bertambah dan bertambah kerana disebabkan oleh sikap kita yang mahu ambil mudah,dan tidak berani meghadapi masalah.

Bukan saya seorang sahaja punya masalah.
Anda juga punya masalah.
Setiap orang punya masalah masing-masing.
untuk diselesaikan dan untuk diambil iktibar darinya.


Sentiasalah pandang masalah itu sebagai satu yang positif.
kita yang menentukan samada di akhir penyelesaian masalah itu,kita akan beroleh manfaat,
atau hanya menanggung kerugian yang tidak terkata.
bukan setakat rugi dunia,tapi juga rugi AKHIRAT.

Masalah yang bertandang seringkali mengundang amarah.

Kawal amarah itu.
Kerana amarah adalah api kebencian yang disimbah oleh syaitan untuk memperokperandakan hidup manusia.
Bila marah,macam-macam boleh berlaku.
Tak hairanlah jika ada kes suami tetak kepala isteri sendiri hanya kerana si isteri tidak menggoreng telur kegemarannya seperti yang dipinta.
tak hairan jugalah,jika ada abang yang melemaskan adiknya sendiri kerana marah dengan adik kecilnya yang menconteng kerja sekolahnya yang perlu dihantar esok.

Kawallah amarahmu.

semoga masalah yang bertandang dilaman hidup kita menjadi suatu anugerah yang tidak ternilai harganya.

Monday, October 4, 2010

hari-hari dalam hidupku.

Terlalu banyak yang da jadi.
Dari yang sangat meremukkan jiwa,hingga yang benar2 memberi motivasi.

"Selama mana kita bergelar hamba pada Yang Esa,selagi itu,hidup kita takkan lari dari ujian dan rintangan yang melukakan,dan kadang2,melumpuhkan..."

Saya masih ingat lagi,kata2 ini diucapkan oleh seorang sahabat yang berusaha memujuk saya yang berada dalam keadaan yang boleh dikatakan separuh gila,memikirkan masalah yang tak pernah berhenti dari bertandang ke laman hidup saya.

We cannot run away from the problem,but we have to FACE it.

kadang2 hati merintih derita...
jiwa menangis sedih...
akal mengeluh letih...
Namun hakikatnya hidup takkan berubah...
yang perlu diubah...
adalah diri yang menghadapinya.

Hati memilih jalan,
Akal memulakan langkah,
Iman meluruskan arah.

dalam surah Ibrahim,ayat 8;

dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman,"sesungguhnya jika kamu bersyukur,nescaya Aku akan menambahkan nikmat kepadamu,tetapi jika kamu mengingkari,sesingguhnya azabKu amatlah pedih."

Its really important to be thnakful and appreciate each and every single thing that we own.

Saya sangat yakin dengan janji2 Allah.
kalau saya bersyukur,Allah akan tambah nikmat.
kalau saya tak bersyukur dan menghargai setiap nikmat Allah,azab yang sangat pedih menanti saya.
Nauzubillah.

satu perkara yang ditanamkan dalam minda saya adalah,
bila ujian datang bertandang,itu tanda Cinta Allah pada saya.
dan sebagai satu kifarah atas dosa2 yang telah saya lakukan.

mesti husnuszon dengan Allah,,,
supaya hati tenang gembira.

Sunday, September 12, 2010

~dianakhiri~

post ni sy dedicate untuk PUAN AMEERAH DIANA & ENCIK ABDULLAH KHAIRI.

tapi special utk KAK MIDI.

sy rindu kak midi!!!

erm....
rindu mse kite borak2...cerita macam2 dengan kak zetty...
uwa!!!!

SAYA SANGAT RINDU KAK MIDI & KAK ZETTY JUGE!!!!

masa tu,sy form 2,kak midi ngan kak zetty form 5.
kitorang slalu lepak kat bilek kak zetty.
bilek HIDAYATUL HASANAH.
sy btindak sbagai pengacau,akan mengacau mereka yang sedang study struggle untuk SPM...
akhirnye...
mereka akan terpengaruh ngan godaan sy untuk bersembang...
hehehe...
lalu besembanglah kami....
macam2 cerita klua...
temasuk cerita tentang hubbynye ENCIK ABDULLAH KHAIRI.
huu~

sy kecik je mse tu.
xpham ap2....
tapi slalu nyemak bce note incik dollah kpade kak midi...
(incik dollah,sy mntak maap...ngeee~)

tapi sonok.
sonok sangat...
kak midi mmg mcm kakak sy.
mse bliau dtang skolah buat program mse sy f5,sy sgt tkejot ....
ble kak midi ckap dye dah btunang....
sdeyh...
kak midi da nak kawen...
huhu~

25 April 2009.
sy x dpat dtg hari kak midi nikah.
sbb sy ad kem motivasi untuk calon spm.

mse kak midi buat majlis pun,sy x dpat dtg.
sbb mse tu da trial spm...
sdeyh..(~_~)

tapi hari tu,kak midi msg sy!!!
sy sgat sonok...
(^_^)
sy slalu nak call dye.
tp slalu terfkir,

'ble mse ssuai nak call ek?nak call mlam2,dye ad suami.
nak call siang tkot ad klas plak.adoyy...'

ni slalu terngiang2 di kpale sy klau nak call kak midi.
sy sangat berharap kak midi atau hubbynye dpat mbce post ni...

kak midi,sy sangat rindukan akak!!!!

erm...
sy skrg da besa.
hee~
tapi sy x besa mne pon.
ha,sblum lupa dan tlambat,
SLAMAT HARI RAYE!!!!
maaf zahir batin ye kak midi dan suaminye...
sy budak kcik,byak buat salah...
huhu~

akhir skali,

SY RINDU KAK MIDI!!!!

Tuesday, September 7, 2010

SaLaM leBaRaN~



Mood raya~

kullu a'm waantum bikhair~
smoga kita punya peluang utk menjalani ibadah puasa di bulan Ramadhan tahun depan.
semoga dipanjangkan umur untuk mengejar lailatul qadar lagi tahun depan.

dan semoga Allah menerima ibadah kita pada Ramadhan kali ini...

Sunday, September 5, 2010

lebih baik dari seribu bulan...



lailatulqadr...

al-Qadr:1-5;

"Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (al-Quran) pada malam al-Qadr.dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu?Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan.Pada malam itu,turun para malaikat dan Ruh (Jibril) dengan izin Tuhannya untuk mengatur semua urusan.Sejahteralah (malam itu) sampai terbit fajar."


malam yang penuh keberkatan...
diampunkan segala dosa-dosa lampau...
waktu paling mustajab untuk berdoa...

namun ramai diantara kita,lalai dengan godaan dunia.

raya lagi seminggu.
baju raya belum beli lagi.
ataupun sibuk tengok mega movie kat tv.

post ni bukan nak smash sesiapa.
tapi smash diri sendiri.
belum tentu diberi peluang untuk diri ini menjenguk Ramadhan akan datang.
adakah kita pasti akan dipanjangkan usia dan diberi peluang menghirup udara segar esok hari?

sudah pasti.
tiada siapa yang akan dapat memberi jaminan 100% tntg peluang utk hidup esok hari.
maut itu terlalu dekat.

"..apabila tiba padanya ajal(maut),tidak akan dilambatkan walau sesaat,atau dicepatkan.."

firman Allah ini,sangat melekat di ingatan saya.
wlaupun saya tak ingat dalam surah mana,tapi ianya diulang berkali2 dalam al-Quran.

ayuh.
jangan berlengah lagi.
mari berlumba2 mengerjakan kebaikan!!!!

ayuh bertemu di syurga!!!

Tuesday, August 31, 2010

.saya.

to judge me,
know me first.

saya memang perahsia,terlalu sensitif,cepat menangis.

kalau saya marah,diam is the best way.

jadi,kalau saya marah,jgan suruh buat lawak dengan saya.

kalau saya diam tu,tndanya saya marah.

memang marah!!!

Saturday, August 28, 2010

.sepi.



SePi.

hati saya kosong.
sepi.
Ramadhan kali ni penuh ujian untuk saya.
ujian yang menguji iman.
ujian yang insya Allah,
dianugerahi syurga sebagai balasan..

Ya Allah...

aku terlalu lemah untuk berhadapan dengan ujianMu...
bantulah diriku ya Allah...

Friday, August 27, 2010

cinta....(2)




post semalam,buat saya addicted to write more.
sbb tajuknye sgt catchy..
it is very satisfying when i read it back.
because it came from my deepest heart.

ok.back to the topic.

dalam surah An-Nur:3,Allah berfirman;

"Penzina lelaki tidak boleh berkahwin kecuali dgn penzina perempuan atau perempuan musyrik,dan penzina perempuan tidak boleh berkahwin kecuali dengan penzina lelaki atau lelaki musyrik;dan yang demikian itu diharamkan keatas orang2 mukmin."

penzina hanya layak untuk penzina.
musyrik hanya layak untuk musyrik.

orang-orang mukmin?
sudah pasti selayaknya menerima seorang mukminah sebagai suri,permaisuri hati..

masyarakat kina selalu keliru dengan istilah mukmin,dan muslim.

muslim adalah orang yang memeluk islam.
mukmin adalah orang yang beriman pada Allah.

semua mukmin adalah muslim.
tapi,tak semua muslim adalah mukmin.
mungkin sebutan lebih kurang sama.
maksudnya tetap berbeza.

dari pandangan seorang perempuan,
pemuda idaman xperlu sekacak prince charming,
sekaya Donald Trump,
atau sebijak Bill Gates.

cukup dia punya agama.

kenapa AGAMA?

kerana agama adalah penjaga.
menjaga maruah,menjaga keturunan,menjaga akal,dan menjaga harta.

agama pemandu jalan.

agama memandu cinta.

teringat suatu ketika,saya ad membaca riwayat hidup Saidatina Aisyah r.a,betapa hidupnya sentiasa subur dengan cinta suaminya,Rasulullah S.A.W...
dalam satu riwayat,ada diceritakan,Baginda bermain kejar-kejar dengan Aisyah...
terdetik di hati saya,
'romantiknya..'

ap kaitannya dengan agama?

kerana adalah suatu kewajipan agama untuk memberi nafkah zahir dan batin.
kalau si suami itu faham akan tuntutan agama,..
pasti tak akan ada kes cerai berai.
tak ada kes suami tetak isteri.
tak akan ada kes suami suruh isteri melacur diri.

suami yang beragama dan beramal dengan ajaran agamanya,
akan berusha bersungguh-sungguh,memenuhi tuntutan agama.
akan melaksanakan tanggungjawabnya sebagai ketua,imam dan raja kepada kerajaan kecil keluarganya.
suami akan mendidik isteri dan anak2 dengan kasih sayang dan cinta yang berlandaskan cinta Allah...
dan bercinta bukan setakat di dunia,tapi

BERCINTA SAMPAI KE SYURGA.

dan kriteria pemuda beragama ini,

bukan hanya belajar agama tinggi2.
tapi mengamal ajaran agamanya.
dengan sepenuh hati.
kerana dengan itu,dia akan merasai tanggungjawab yang diberi,bukan satu beban.
tapi amanah dan anugerah dari Ilahi.


buat Adamku,
bukan kuharap mewahnya hidup di dunia,
bukan emas permata yang hanya sementara,
bukan nama dan pangkat semata,

tapi,

kuharap cinta,
yang bertaut atas izin Pencipta cinta,
yang bakal menyeri hidup di dunia,
dan memanduku hingga ke syurga...

Thursday, August 26, 2010

cinta....

(^_^).
a great topic to be discussed.
sume org teruja bila bercakap tentang cinta.
and i dedicate this post to everyone that i love.
especially to someone who always by my side..
thanks for loving me...

CINTA..
boleh buat orang tak lalu makan,mandi tak basah,smua yang dibuat tak menjadi.

cinta boleh buat orang bahagia.
tapi cinta pun boleh buat orang merana.

cinta itu,FITRAH.

Allah ad berfirman dalam surah Ar-Rum;

"dan diantara tanda-tanda kekuasaanNya,diciptakan pasangan-pasangan untukmu dari jenismu sendiri,agar kamu berasa cenderung dan merasa tenteram kepadanya,dan Dia menjadikan diantara kamu rasa kasih dan sayang.Sungguh pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi mereka yang berfikir"

(Ar-Rum:21)

Allah menjadikan setiap makhlukNya berpasang-pasangan.

jantan ada betina.

lelaki ada perempuan.

antara hikmah kejadian berpasang-pasangan itu,sebagai pelengkap.

dalam surah al-Baqarah,Allah ad berfirman;

"....isteri-isteri kamu adalah pakaian bagi kamu,dan kamu adalah pakaian untuk isteri-isteri kamu..."

kenapa Allah menisbahkan pakaian?

sbb,fungsi pakaian itu sendiri.pakaian berfungsi melindungi,menutup cacat cela,memberi kesempurnaan kepada manusia.
suami berfungsi sebagai pakaian kepada isteri,maksudnya,suami bertindak menjadi pelindung,mnutup maruah dan kecacatan isteri,menyempurnakan kejadian isteri itu sendiri.sebagai contoh,isteri lemah,suamilah yang menguatkan.isteri sedih,suamilah yang menggembirakannya..mcm itu juga peranan si isteri.saling lengkap melengkapi.


Subhanallah...
tahu tak wahai kaum adam,rusuk kirimu yang ke-12 tiada?
kerana dari rusuk kiri itulah Allah ciptakan Hawa buat dirimu...
Hawa dicipta dari tulang rusuk yang teguh,jika diluruskan dengan kasar akan patah remuk...
jika dipandu dengan iman,
dialah hawa pelengkap rusuk kirimu..bidadari ciptaan Allah buat dirimu...

smoga cintaku dan cintamu bersatu kerana cintaNya!!!

Sunday, August 22, 2010

Ramadhan kareem~

12 Ramadhan 1431H.

soalan2 ni,slalu dtg dlm diri saya...
sudah berapa juz bacaan al-Quran kita habiskan?
sudah berapa bnyak duit kita laburkan utk bersedekah?
bersungguhkah kita mngejar rahmat dan redha Allah spnjang 12 hari bpuasa??

soalan yg perlu ditanya dlm diri masing2.
supaya sedar.
supaya ingat.
mungkinkah ini Ramadhan terakhir buat kita??

ssungguhnya,telah byk perkara yang berlaku spnjang Ramadhan kali ini.
berlaku pada saya,dan sahabat seperjuangan.

14 ogos.
kawan saya kehilangan orang tercinta,ibunya,diambil smula oleh Allah...setelah dberi pinjam selama 18 tahun...
sungguh perit kenyataan itu.tapi diterima oleh sahabat saya dengan redha...
sambil tersenyum."mak saya da ada dlm syurga..",kata2 yang menusuk kalbu.
kalau saya,xmungkin sekuat itu.
kehilangan seorang ibu,sama sperti hilang cahaya hidup..
perginya ibu itu seolah2 mabawa skali bersama2nya ke dalam liang lahad... kegembiraan,keceriaan,gelak tawa dan lautan kasih sayang yang tak bertep...
tiada yang mungkin dapat mengganti kasih seorang ibu...

19 ogos.

sahabat saya telah dberhentikan pengajiannya.
tanpa diberi peluang untuk menduduki peperiksaan ulangan.
tindakan zalim yang membunuh masa depan sahabat saya!!!
dengan hny tinggal sdkit lagi untuk mlengkapkan hafalan 30 jzuk al-Quran,dia ditendang keluar tanpa diberi peluang merayu dan membela diri...
punah harapan utk khatam bersama2,pakai jubah konvo sama2...
sungguh sahabat saya sgt kuat menghadapinya!!


ini antara cerita Ramadhan saya.

penuh dengan ujian yang tidak disangka2.

semoga dengan ujian ini,Allah ampunkan dosa2 kami smua.

dan dilimpahi dengan rahmat dan kasih sayangNYa.

smoga kami menjadi graduan madrasah Ramadhan ynag berjaya.

Ramadhan kareem..

Allahu akram~

Saturday, August 14, 2010

anak kecil...

a for apple
b for bear
c for cat
d for door
e for elephant
f for fan
g for girl
h for house

ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

abcdefghijklmnopqrstuvwxyz

ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

abcdefghijklmnopqrstyuvxyz

ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVXYZ

ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVXYZ

POST NI WRITTEN BY MY NIECE.

Wednesday, August 11, 2010

kekuatan....

..............
...tiada kata yang mampu diungkap...
terlalu banyak yang berlaku...
aku hanya hamba yang lemah..
ya Allah berilah ku kekuatan...

Wednesday, July 21, 2010

kecintaanku......

kesibukan yang menghambat mbuatkan tiada masa untuk mengetuk papan kkunci utk bercerita lagi.

tapi,kali ni,alhamdulillah,masih ada ruang untuk saya berkongsi lagi.

tentang kecintaan saya.

tentang kegilaan saya.

tentang obsesi saya.

bila bercakaptentang kecintaan,obsesi dan kegilaan,mesti ramai yang terbayang tentang kehadiran seseorang yang membuat saya gila dan obses.
tapi,bukan seseorang.
ianya adalah sesuatu.

saya terlalu gila untuk belajar HUMAN ANATOMY dan BIOCHEMISTRY.

subjek2 untuk pelajar perubatan.

adakah terlalu gila utk belajar sesuatu yang kita tergila2 dgnnya?
rasenye,tak...

erm..tekanan yang menghambat diri sejak kebelakangn ni,terasa hilang stiap kali saya mnatap buku dan nota rujukan anatomy saya.satu kepuasan bila saya tahu ssuatu tntg bdan saya sndri.menconteng film xray badan sndiri utk melebel tulang yang ada pd bdan sndiri.

sy rase sy masih waras,dan seronok buat smua tu.

tapi,ad yang kata,saya sudah hilang akal mbaca buku dan carta anatomy yang berserabut dgn mcm2 label dan warna.

wlau apapun,sy tetap seronok.seronok utk belajar smua itu.kerana obsesi ay utk menjai seorg pengamal perubatan.utk menjadi seorang physician,seorg doktor,obstetrician and gynaecologist.berbakti kpada agama dan bangsa sy.mnjdi cita2 sy utk mnjdi doktor yang memberi rawatan bukan shj rawatan jasmani,tapi juga rohani..

DR HUSNA IZZATI al-hafizah....

smoga Allah memperkenankan hjat sy utk menjadi seorang doktor suatu hari nanti.smoga Allah mpermudahkan segalanya....

ameeen...

Monday, June 28, 2010

pelajaran hidup.

Cik Husna Izzati Jaafar.
Sukacita dimaklumkan bahawa permohonan untuk semakan semula saudari telah kami terima.
Juga sukacita ingin dimaklumkan,bahawa terdapat perubahan markah pada keputusan saudari.
Segala kesilapan dari pihak kami amat dikesali.


Ya Allah...mse mula2 dapat result,syafawi:3.5,tahriri:0.0,tajwid:1.0.CGPA:1.56..
anda GAGAL!!!selama hari ni,xpernah alami kegagalan yang teruk mcm ni.tapi,ap yang pasti,ad hikmah yang Allah nak sy cari dan pelajari.jgn rasa diri hebat sangat.

disebalik kedukaan yang melanda,Allah ilhamkan sy utk buat semakan semula.Dia juga menghantar saya bantuan untuk menghadapinya.

"enti buat surat permohonan,sertakan sekali dengan duit rm100,sbb enti nak semak smula 2 kertas".Ya Allah.ujian lagi.dalam dompet cuma ad RM 70.mna ckup!!buku kelas bi da rm38.elaun da tertuggak 2 bulan.xkan nak minta pd ayah.hari ni baru 21 hrbulan.mane nak cari duit....

"ana tak jadi nak buat semakn smula la ustaz.elaun ana xmasuk lagi.da tertunggak 2 bulan.mna ad duit nak bayar". "enti nak amek medik kan kt uia?klau result enti mcm ni,mcm mna uia nak bagi kos tu kat enti.enti cek smula.klau msuk dur thani,enti jgak yang rugi.xpe.ana tlong enti.nanti ana tnyakan pd unit kawangn tntg elaun enti yang tertunggak.enti buat semak smula ya.enti jgan nangis.insya Allah,ana tolong mna yang ana mampu".kata2 ustaz baru dr unit akademik.syukran ustaz krana sudi membantu...

"hang pkaila duit aku dlu.ksian aku tgok hang.takpa,hang pkai dulu.yang penting,hang cek smula,xpayah masuk dur thani",sahabat sperjuangan yang sentiasa memahami.Allah kurniakan sy sahabat semulia syazwani utk mbantu saya dikala buntu mhadapi ujian Nya.

"ni keputusan semak semula exam enti.nanti insyaAllah,enti boleh amek medik kat uia nanti"."duit ni ustaz?"."xpe.enti amek balik.yang lain tu,ana dah uruskan."....mulianya insan ini!!!smoga Allah balas kebaikannya dengan gnjaran yang berlipat kali ganda..

Ya Allah...wlaupun ujian yang Kau turunkan,Kau tetap anugerahkan aku insan yang sudi membantu aku menghadapinya...Engkau tidak berjanji bahawa ujianmu senang utk kutempuhi,namun Kau sentiasa memendu langkahku menghadapi setiap ujian MU...

result dapat lulus.xperlu msuk dur thani.bayaran untuk semak semula dipulangkan.Ya Allah...Engkau maha pengasih..Wlaupun Engkau mendugaku dgan kegagalan,namun Engkau berikan aku seribu hikmah dan kemanisan ukhwah keranaMU...

Smoga Allah mengganjari sahabtku dan guruku dengan sebaik2 ganjaran..ameeen...

pwlajaran hidup yang bermakna buat saya.Allah sentiasa bersama sy menghadapi ujian Nya.

Wednesday, June 16, 2010

menjenguk realiti anak bangsa~






....anak bangsa...xtahula klau masih ad lagi yang x mnyedari masalah anak bangsa yang meruncing skarang nih....kem ibadah:tarbiah jiwa ini,sy hadiri utk mnimba pngalaman bsama anak2 felda...trima kasih yang tidak terhingga kpd Akademi Latihan Tinta Strategi (ALTIS GROUP) sbb sudi mengajak sy jd fasi utk program ni..mmg satu pengalaman yang x dpat sy lupakan...

Sy ad byak sertai program2 yang berbentuk keagamaan sperti ni..tapi pengalaman kali ni agak mngejutkan.Sy xpernah sertai program yang pserta2nya sgt slumber dgn fasi.sgt2 terkejut.Objektif progrem ini adalah utk mmberi pemahaman kpd plajar tentang teori dan praktikal ibadah.Pd mulanya sy agak pelik dgn objektif yang diletakkan...tapi..bila smpai pd waktu LDK teori ibadah...baru sy faham knp ianya diletakkan sbg objektif utama...

Crita2 yang hny sy dengar slama ini...sy tgok dn dengar dgn mata dn telinga sy sndri.Zina tu bkn 1 crita yang asing buat anak2 bangsa kita skarang...malahan,mereka sndiri ada diantaranya adlah hasil hbungan haram itu..bila ditanya,ad yang x kenal siapa mak dan ayah mereka.slama ini dibesarkan oleh datuk atau nenek dikampung...hanya Allah shaja yang tahu betapa tersentaknya sy swaktu dengar crita itu kluar dr mulut mreka sndri...

Memang serius masalah anak bangsa.jgn pandang isu ini hanya isu orang tua2,isu kerajaan,isu keluarga.tapi pandang sbg isu peribadi yang mmerlukan kita utk bertindak mnyelamatkan anak bangsa.Berapa ramai anak bangsa kita yang sudah berjaya dengan kerjaya yang gajinya mencecah 5 ke 6 angka,tapi malu utk pulang ke kampung berbakti kpd komuniti sendiri..Sangat serius masalahnya.sy nyatakan utk ksekian kalinya.Ramai anak bangsa kita yang sebenarnya x tahu mnulis,membaca,bukan setakat tulisan jawi,bahkan tulisan rumi!!al-Quran sudah smestinya xtahu baca...bila smpai waktu solat,ad diantara mreka yang x tahu solat,jd hny ikut sahaja ap yang orang lain buat.kawan sbelah ruku',dia pun ruku'.kawan sbelah sjud,dia pun sjud...


Sungguhpun begitu,masih ad yang berminat utk merubah paradigma hidup mereka.Ada lagi yang berminat untuk menjadi lebih baik.Mereka sudi berkongsi masalah,cerita dan pangalaman mereka dgn sy.Golongan ini punya azam dan semangat utk berubah,tapi tiada dorongan dan ilmu utk berubah."kitorang bukan xnak jadi baik akak,tapi,nanti kawan2 ckap,mulalah,nak belagak alim tu..".Masalah ini juga mnjadi tembok penghalang perubahan dalam diri adik2 ini...betapa bersyukurnya sy yang dibesarkan dlam biah solehah...

Hanya doa yang mpu saya pnjatkan setiap hari smoga Allah kurniakan hidayahNya kpada adik2 dan saudara2 seagama sy...Mari kita celikkan mata,bangun dari lena yang melalaikan.sedarlah kita punya tanggungjawab pd anak bangsa.Smoga Allah kurniakan sy kkuatan utk bersama2 yang lain utk menyelamatkan bangsa sy yang ditekan dari setiap sudut setiap hari tnpa disedari...Allah...

Tuesday, June 1, 2010

...
..ISRAEL...1 kaum yang diceritakan Allah dlm Quran yg mreka adlah kaum yg tlah mbunuh byk psuruh Allah wlaupun mreka tlah tahu dn mnerima kbenaran...mmemanag kejam..dlm kitab suci mreka,Talmud,diceritakan bhwa mreka adalh bangsa yang terpilih..dan bangsa lain adalah hina sperti anjing..jd mreka berhak mlakukan ap shj pd kaum2 lain..

Mlihat pada sejarah dunia sndiri bgaimana bangsa israel yang beragama yahudi ini diusir dari ngara2 yang telah mereka tumpangi atas tipu helah mreka...sbelum masihi lagi...firaun telah manghalau bangsa israel dari lembah Nil,maharaja rom juga telah mengambil tindakan yang demikian atas sifat mereka yang x mngenag jasa dan bakti org lain kpd mreka.umpama mlepaskan anjing yang tersepit.sudah dilepaskan,kita pula yang digigitnya.hingga adolf hitler yg mngetuai tntera nazi mngarahkan supaya dlancarkan penghapusan etnik keatas bngsa israel....pd ms tu..hmpir sjuta bngsa israel bjaya dilenyapkan dr muka bumi ni...

wlau ap pun sjarah bgsa israel,kita harus bgkit sbg muslim yg sjati,mnongkah arus dunia...bersama2 bersatu mngubah dunia.ingat janji Allah...jnjNya yang menanti buat pejuang agama..."bagi mreka syurga yang didalamnya mengalir sungai2"...bangkitlah whai anak muda!!!sedarlah siapa dirimu ketika ini..jgn nanti dpersoalkn sgala tggungjwbmu dp agama di akhirat kelak...

Tuesday, May 25, 2010


ini family saye yg tercinta!!!

Gmbar ni diambil sewaktu sy di tingkatan 4.tahun 2008.tahun yg sama,ayah mengalami bone fracture,di tulang skapula,yg mnyebabkn kami hnya beraya kt rumah je.Gambar ni kami ambil juga sbab nak tunaikn permintaan adik yang nak sgt ambil gambar satu family.Inilah keluarga kecil saya.Jangan keliru,yang pakai bju ungu tu,adik,bukan abang walaupun dia lebih tinggi.Perkara ni sering mjadi punca kami bertekak sampai akhirnya ia akan berakhir dgn jeritan dan pekikan dr ibu yang marah kami krana memekak pasal benda yang kecik.Sy sgt rindu semua adegan2 pergaduhan tu sbb,skrg,kami adik bradik smua dduk jauh2.abg kat pahang,sy kat selangor,Ijat(adk yg pkai bju ungu) kt Tumpat..tggal anas,yg kcik skali je tggal dgn ibu ayh kt rumah.Anas slalu mrungut knapa kakak dgn abg2 dye jrg balik...tp...bila balik,mulalah...perang yg buat kami pecah perut ktawa....wlaupun kami xrmai,tapi sgt bahagia...kami adk bradik,klau nk mntak ap2,mntak dgn ayah.klau mntak dgn ibu,kne dga ceramah pnjg.klau ayah,bg je,xbyak tanya...hehehe...tapi,yg besnye ibu ni,klau kami blik,msti msak bes2..ikan bakar,aym panggang,nasi briani,mcm2la...dduk rmah smggu je,tp gmok mngalahkn dduk rmah sbulan...ayah x byk ckap,tp ibu slalu bg free sermon...hehehehe..

sy banyak copy ibu sy.suka masak,mnggubah,mnanam,menjahit,sgl mcm yg ibu sy suka,sy mst suka.mmndangkan sy satu2nya anak pmpuan,jd,sy dah diajar mmasak dn mngemas sjak kcik lagi..jgn kata ank pmpuan sorg,mst manja..sy xmanja pn...ishk2..tp,itu smua pelajaran utk hidup..kami adk bradik,smua Alhamdulillah boleh mmasak.kalau cmpak kt mne2,insya Allah boleh hdup...dsbbkn smua pndai msak,smua pndai makan gak.sbb tu kami smua 'sihat2' belaka....hihi...

ibu dgn ayah,mrklah kawan kami,shbat kami,cikgu kami,...WE LOVE IBU & AYAH!!!!

Sunday, May 23, 2010

..sahabt sperjuangan..

salam

...sy terharu!!!..xsgka kwn2 sy follow page nih...kpd incik Faeiqa,Saadah,Haniszakwan,...syukran..sy hrap kalian dpat sdkit sebanyak ilmu..sy xdela byk sgt ilmu,tp yg skit ni,sy nk kongsi dgn sahabat2 sy...
23 Mei 2010

hari ni hari lahir sahabat saya,Nur Hidayah Shahemi.smoga Allah mberkati hidupmu,sahabatku...kami dtmpatkan sbilik slama 3 thun smasa di SMAP Labu dlu..byk sggoh knangan bsame..terinagt kami lari dari warden tme f3,men asket kt court pkol 3pagi,renovate stor bilik Kauthar smpai cntk mcm hotel,smbut besday Otte,huh..bes sggoh kenangan itu...(^_^)

hari ni juga,
shbat2 sperjuangan rmai yang mndaftar msuk ke ipt..bgelar mahasiswa/i..UIAM,USIM,UM,UiTM Puncak Alam...dll.Khalid,Firdaus,Amin,Jana,Sheila,Eifa Safie,Hidayah Halid,Amalina Md Amindan rmai lg...maaf sbb x tulis.tp sy sntiasa ingat kamu smua.

hari ini juga...
Facebook sgt sunyi dr gurauan dn jenaka kawan2 yang slalu menyakitkan hati dgn aktiviti meng'like' mereka..ttpi ia ttap mhiburkan...tulah,mcm2 org slalu ckp,ms ad dpn mata,diabaikn,dah takde baru tercari2...sunyinye....

hari ni juga,..
ramai sahabat2 saya dah dpat kputusan biasiswa JPA...tahniah kpd Nasuha Mohd Fazarin,Fatin Humaira Aziz,Filzah Atikah Johamin,Mohd Syafiq,Haniszakwan Zainal Abidin,Khairulnaim Khazali,dan nma2 yang saya xtahu..maaf..ap2 pun,skalung tahniah sy ucapkan...wlaupn bukan sy yang bjaya,tp kjayaan kalian adlah kjayaan sy juga...xprnah sy lupa kalian dlm stiap doa sy..ana akhukum fillah!!!

hari ni juga..
sy btekad nk kurus!!impian yg xpnah tcapai.hrm..kurus..bukan tnda obsessi thadap kcntikan.tp lbih kpd mnjg ksihatan.i'm suffer of disk prolapse.slah 1 pnyumbg adlah brat bdan.so..sy nk krus!!

hari ni juga,..
sy xtau nk tulis ap.s btol2 kbosanan.sy harap,ad org bg idea utk next post.



salam.
lailan saeed asdiqai...

Friday, May 21, 2010

..cinta.rusuhan.air mata...

apa yg cuba sy ktakan tntg Natrah adalh tntg impak yg telah berlaku hsil drpd cerita Natrah.Tun Hussien Onn dbuang dr Umno gara2 sikap bliau bdiam diri dan tidak mnunjukkan usaha utk mbantu Natrah.perbicaraan kes Natrah telah mnyebabkn blakunya rusuhan yg mnyebabkn 18 terbunuh,173 yg lain cdera,dua bngunan dibakar..hanya utk mnyelamtkn iman seorang anak gadis berusia 14 tahun.sbenarnya...pnjg kisah hidup Natrah ni...kontroversi antara agama dan bangsa...sy nk mncdgkn smua org mbaca bku NATRAH:CINTA.RUSUHAN.AIR MATA. karya Fatini Yaacob.terbitan UTM Press.bkn nk mpromosi...tp nk bkongsi..bkongsi rasa dgn smua...ini view politi skitar tahun 1950-an..
lets take a look to our political world nowadays...xperlu dikomen lbeh2...kta sbg ank muda perlu ada ilmu,semangat,utk bina Malaysia yang lebih sjahtera..kpd pmuda pmudi,..be snsitive..snsitif pd isu agama,isu kaum,isu bgsa,isu dunia...mslah yg timbul skrg,hidonisme mngikat snsitiviti remaja...cuba imbau zman Rasulullah..betapa bkuasanya dan berkesannya aura remaja...pd zman kjatuhan sukarno,juga disebabkn oleh snsitiviti remaja dan mahasiswa pd ktika itu..ayyuhal shabab!!!

Wednesday, May 19, 2010

Natrah~

back to Natrah.ap yg mnjadi isu adlah,apbila Natrah dikahwinkn dgn Mansor Adabi,ank kpd Abd Kadir Adabi.Mansor yg dminta oleh Che Aminah utk mngajar Natrah bhs inggeris tlh jtuh hti dgn ksantunan,kbaikn dan kecantikan Natrah.Perkahwinan ini mnjadi topik utama apbila konsul belanda di tanah melayu berkeras utk mminta Natrah dkembalikan kpd ibu dn ayhnya di Belanda.penyerahan Natrah kpd rkyt Tanah Melayu dlihat sbg seolah2 simbol kpd kekalahn moral kpd pihak Belanda.Mereka mempertikaikan,mngapa Natrah yang baru berusia 14 tahun dikahwinkn dgn Mansor Adabi,padahal mnurut undang2 Belanda,Natrah dikira sbg kanak2 bwah umur.perkahwinan Natrah diisytiharkn tidak sah oleh undang2 Belanda.pd waktu itu,rakyat Tanah Melayu dapat mnerima perkahwinan itu krana Natrah dikahwinkan dlm keadaan beragama Islam dan perkahwinan mereka sah disisi Islam.perkahwianan Natrah diadili dengan undang2 luar.bukan undang2 tempatan.Natrah sndiri tidak rela dipisahkn dr ibu angktnya,Che Aminah.konsul jeneral belanda prnah mnawarkn sjumlah wang pnebus Natrah kpd Che Aminah,spy Natrah dpulangkn kpd ibu ayhnya di Belanda.blm smpat Che Aminah buat ap2,jwtankuasa kbajikan masyarakat singapura(JKMS) mngarahkn Natrah dihntar ke girl,s homecraft centre (GHC).Natrah tpaksa dihntar kesana krn phak JKMS tlah bjnji utk mjaga Natrah dgn baik.Che aminah trus merayu pd pihak mahkamah utk mluluskan pnjagaan Natrah dn tidak memaksa supaya Natrah dikembalikan kpd ibunya di Belanda..
Natrah dan Mansor Adabi mlangsungkan perkahwinan pd 28 julai 1950.slepas mnang perbicaraan yang pertama.perkahwinan yg dijalankan di York Hill,singapura,yang dijajah oleh belanda,mnyebabkn mereka memanipulasi cerita perkahwinan Natrah.mreka terus2n mempertikaikan dan mempersoalkan perkahwinan Natrah.sgt sensitif isu ini..isu agama,dan maruah bangsa...smpai suatu ktika,smasa 1 perbicaraan lnjutan diadakn utk kes Natrah,pndduk Tnah Melayu,dr sluruh plusuk ngara dtg ke singapura utk mberi skongan...

ini sejarah kita..


....mgkin rmai yg x knal sape yg ad dlm gmbar ni...Huberdina Maria Hertogh...atau dkenali dlm klangn veteran sbg Natrah...penyeri sejarah kmerdekaan Malaysia...rse2nye xramai ank muda yg tau,kcuali slepas crita ni diadaptasi kdalam teater..
Natrah adlah ank kpd dutch spouse,Mr & Mrs Hertogh dn dilahrkan di Tjimahi,Indonesia.mse zman pnjajahan jepun,kluarga Natrah dlm ksempitan,dsbbkn tekanan dr tntera jepun keatas org kulit putih..ayah Natrah,Sarjan Adrianus Petrus Hertogh adlah askar belanda yg mnjd twanan tntera jepun.jd,krna ksmpitn hidup,ibu Natrah,Adeline mnyerahkn Natrah pd Che Aminah Hj Mohamad,seorg pnterjemh bhs jepun di pjbat tntera jepun...Che Aminah ni,xd ank,kcuali bliau ad mngmbil sorg ank angkt bgsa jepun,sms bliau ikut suaminya ke jepun utk mnymbung pngajian..Natrah diserahkn pd Che aminah ats cdangn nenek natrah,Nor Loiuse,yg disaksikn oleh bpa saudaranya,Soewaldi.Che Aminah adlah seorg wanita yg bjaya pd zmannya,berkerjaya,berharta,pandai..Che Aminah sgt mnyukai Natrah,bliau mdidik Natrah sperti knak2 Muslim yag lain,diajar solat,puasa,dn dberi pndidikan agama yg cukup..
Natrah hdup gmbira dgn ibu angktnya yg sgt penyayang,mberi ap shj kmahuan Natrah,mnyekolahkn Natrah,pd 17 Ogos 1945,Belanda tpaksa bstuju utk mberikn kmerdekaan kpd Indonesia sblm kdatangn jepun.pd wktu ini,Indonesia bgolak,keadaan btmbah runcing,krn rkyat brusaha bsgguh2 wlaupun bsnjtakn bluh runcing utk mlawan snapang wktu itu...jd,Che Aminah bsama suaminya mbawa Natrah dn ank angkt bbgsa jepunnya,Kamaliah pulang ke Kemaman,dgn keadaan rmbut Natrah tpaksa dlumurkn dgn minyak hitam supaya klihatan bwrna hitam utk mnyorokkn rmbut blonde mlik Natrah..Natrah mnjd perhatian sms di Kemaman,oleh sbb raut wjah dan kulit putih bwarna coklat mlik bliau...rmai org kagum dgn kbolehn Natrah bbahasa mlayu wlau dgn loghat Indonesia.ini serba sdkit tntg Natrah...ltar hidup bliau,dn bgaimana Natrah boleh tggal di Tanah Melayu.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...