Monday, October 4, 2010

hari-hari dalam hidupku.

Terlalu banyak yang da jadi.
Dari yang sangat meremukkan jiwa,hingga yang benar2 memberi motivasi.

"Selama mana kita bergelar hamba pada Yang Esa,selagi itu,hidup kita takkan lari dari ujian dan rintangan yang melukakan,dan kadang2,melumpuhkan..."

Saya masih ingat lagi,kata2 ini diucapkan oleh seorang sahabat yang berusaha memujuk saya yang berada dalam keadaan yang boleh dikatakan separuh gila,memikirkan masalah yang tak pernah berhenti dari bertandang ke laman hidup saya.

We cannot run away from the problem,but we have to FACE it.

kadang2 hati merintih derita...
jiwa menangis sedih...
akal mengeluh letih...
Namun hakikatnya hidup takkan berubah...
yang perlu diubah...
adalah diri yang menghadapinya.

Hati memilih jalan,
Akal memulakan langkah,
Iman meluruskan arah.

dalam surah Ibrahim,ayat 8;

dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman,"sesungguhnya jika kamu bersyukur,nescaya Aku akan menambahkan nikmat kepadamu,tetapi jika kamu mengingkari,sesingguhnya azabKu amatlah pedih."

Its really important to be thnakful and appreciate each and every single thing that we own.

Saya sangat yakin dengan janji2 Allah.
kalau saya bersyukur,Allah akan tambah nikmat.
kalau saya tak bersyukur dan menghargai setiap nikmat Allah,azab yang sangat pedih menanti saya.
Nauzubillah.

satu perkara yang ditanamkan dalam minda saya adalah,
bila ujian datang bertandang,itu tanda Cinta Allah pada saya.
dan sebagai satu kifarah atas dosa2 yang telah saya lakukan.

mesti husnuszon dengan Allah,,,
supaya hati tenang gembira.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...