Wednesday, December 15, 2010

.M.U.S.L.I.M. dan ILMU


I'm a fulltime Muslim.


Saya seorang muslim sepenuh masa.


perlu ke kita gntung perkataan ni kat leher untuk mengingatkan diri sendiri yang kita sebenarnya,seorang MUSLIM?


Kalau dah namanya MUSLIM,maksudnya,seseorang individu itu,menganut agama Islam,mengakui keesaan Allah,dan rasul utusanNya,Rasulullah SAW.


Seorang MUSLIM seharusnya tahu,tanggungjawab,amanah dan perintah yang dikenakan keatasnya.

Sekurang-kurangnya,lepasla perkara-perkara yang asas mcam solat,puasa,rukun iman,rukun islam,bab taharah,aurat,dan bab-bab basic muamalat macam perkahwinan,jualbeli,dan sbagainya.
Tapi,
Look what had happened to MUSLIMS around us.
Tak perlu tengok jauh-jauh.tengok je jiran sebelah rumah kita,yang memegang title Muslim.
Cukup tak pengetahuan jiran-jiran kita itu tentang Islam?
Faham ke mereka kalimah syahadah yang dilafazkan?
Sudah selesaikah ilmu mereka tentang rukun,syarat sah,syarat wajib solat,puasa??
Macamana?
Adakah anda sedar yang sebenarnya jiran anda sangat memerlukan anda?
Anda seorang MUSLIM.jiran anda juga seorang MUSLIM.
sebagai MUSLIM,menuntut ilmu itu,diWAJIBkan keatas setiap yang bergelar Muslim.
Jadi,pasti setiap muslim itu akan mempelajari ilmu yang berbeza,dan menguasai ilmu yang berbeza.
Sebagai contoh,saya adalah pelajar jurusan sains,dan sahabat saya belajar pengkhususan dalam ilmu agama.Jadi,sudah pasti saya kurang pengetahuan dalam ilmu agama,dan beliau pula kurang pengetahuan dalam ilmu sains.Mengapa tidak saya kongsikan dan berikan sedikit ilmu sains yang ada pada saya itu utk dikongsikan dengan sahabat saya tadi?Dan pasti sahabat saya akan membalasnya dengan berkongsi kefamannya tentang ilmu agama yang dia miliki.

I'brah yang dapat kita ambil dari contoh yang saya berikan tadi adalah:

  • MUSLIM WAJIB menuntut ILMU.
  • Memberi apa yang baik,pasti yang baik juga akan dibalas.
  • MUSLIM perlu saling melengkapi.
  • Menuntut ilmu,tak perlu malu.

Ini hanya antara yang mampu saya keluarkan.Kalau ada lagi,keluarkanlah.

Mungkin apa yang nak sya katakan ini belum berapa jelas lagi.mari saya jelaskan.

Kenapa berlaku kepincangan dalam umat? Kenapa ada MUSLIM yang tak tahu secebis pun tentang Islam?Kenapa Islam dikecam,mundur?Kenapa MUSLIM ramai terlibat dengan perkara-perkara haram disekelilingnya?Kenapa MUSLIM boleh ambil ringan soal solat?Kenapa MUSLIM saling bermusuhan dan berperang?

Jawapan pada semua soalan itu adalah tentang perkataan ILMU,dan PENGETAHUAN.

Ilmu pengetahuan yang kita tahu itu,bukan untuk disimpan,buat jeruk.tapi untuk disebar-sebarkan.

"...sampaikanlah dariku walau satu ayat....",pesan Rasulullah.

Bila kita yang berilmu menyampaikan apa yang kita tahu kepada orang yang tidak tahu,tidak akan ada masalah tentang individu yang cetek ilmu.Tak kira ilmu agama atau sain,matematik,atau apa shaja.Takkan ada masalah jiran yang tidak tahu apa itu rukun solat,tak tahu macamana nak uruskan kebersihan diri.

Maslah ini bukan perlu diselesaikan oleh seorang.

tapi semua perlu bekerjasama.

Yang tidak tahu,cari mereka yang tahu etntang apap yang anda tidak tahu.Yang tahu pula,ringan-ringankan mulut anda untuk memberi apa yang anda tahu.Jangan duduk tunggu ilmu datang bergolek.Yang tahu tu juga harus berusaha menyampaikan apa yang dia tahu kepada semua orang,walaupun tidak diminta,termasuk kepada jiran sebelah rumah yang tak tahu apa-apa tadi.

Beritahu.MUSLIM harus tahu.untuk memberitahu,apa yang diketahuinya.

Alamak.maaf kalau post ni macam pening.

Masih baru belajar nak menyampaikan.jadi,pengurusan tu masih kacau.kalau sudi,komenlah,untuk menambahbaik.ini juga usaha saya untuk memberitahu.

MUSLIM dan ILMU tetap seiring.Dengan ilmu kita maju,tanpanya kita mundur.mari bergandingan untuk sama-sama selesaikan kemelut MUSLIM yang kurang tahu ini.semoga Allah berkati usaha kita.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...