Thursday, December 30, 2010

Semoga Allah permudahkan urusanmu,adikku!!!


Bismillahirrahmanirrahim.



"Tahniah ye Sofia,berbaloi usaha kamu belajar sungguh-sungguh".
"Saya nak hadiah coklat boleh tak?".
"Boleh,insya Allah".

Hari yang menggembirakan.
Gembira melihat orang lain berjaya.
Walau kejayaan yang dicapainya,tiada kaitan langsung dengan saya.

Sebenarnya,anak makcik jiran sebelah rumah saya,Anis Sofia Mohd Nor,berjaya dapat flying colours result untuk peperiksaan PMRnya.8A.Ke
putusan yang sangat membanggakan untuk si anak yang sudah biasa bergelumang dengan kehidupan yang susah.

Ayahnya kerja tidak menentu,hanya si emak bekerja di restoran ikan bakar,dengan gaji RM900 sebulan untuk menanggung kehidupan keluarganya yang punya 6 orang ahli.Sudah pasti,tak cukup,dengan harga barang-barang semakin meningkat tanpa mempedulikan nasib mereka yang tak punya cukup wang untuk hidup selesa seperti keluarga si Anis ni tadi.

Tapi saya cukup kagum dengannya.Dibesarkan dalam keluarga yang agak susah,dia mampu mengharunginya dengan baik.Pendiam orangnya dan cerdik.Kami mula berkenalan dan ber'adik-beradik' dengan Anis Sofia dan adiknya Anis Najwa,bila emak adik-adik ni,menyuarakan hasrat meminta emak saya mengajar mereka mengaji dan ilmu fardu ain.


Kedua mereka cepat belajar dan faham apa yang diajarkan.Sungguh terharu kala melihat mereka menandakan tempat-tempat untuk berhenti dalam naskhah Quran,supaya senang dibaca,dan mulazamah membaca satu muka surat al-Quran setiap hari lepas asar,sebelum memperdengarkan bacaan pada emak saya pada sebelah malamnya.

Keluarga mereka agak kurang berpengetahuan tentang ilmu agama.Emak mereka,cukup terbuka dan rasa berbesar hati kalau emak saya boleh berkongsi ilmu agama yang ada dengan mereka.Saya sangat terharu dengan usaha emak mereka untuk mengeluarkan anak mereka dari kepompong kejahilan ilmu agama.Dibuangnya perasaan malu itu untuk meraih ilmu akhirat.Sungguh saya bersyukur padaNya kerana mengatur persaudaraan kami disini.

Dari mereka,saya mempertajam skill penyampaian seorang da'ie kepada mad'u nya.

Mereka datang dengan sesuatu yang memandu mereka datang untuk menjadi yang lebih baik.Datang dengan kerelaan hati untuk memperbaiki diri.Sungguh hidayah Allah itu tidak mengenal sesiapa pun.Hati mereka perlu diisi dengan mutiara-mutiara iman dan islam.Perlu disentuh dengan kasih sayang dan kata-kata perangsang yang memautkan hati mereka untuk terus datang berkongsi ilmu dengan kami.

Semoga hidayah Allah milik mereka.

1 comment:

  1. Alhamdulillah....semoga usaha husna sebagai seorang daie dipermudahkan oleh Allah s.w.t.... Teruskan usaha murni mendidik seperti mana yg Rasulullah lakukan.... Pahala yg berkekalan sehingga kita mati.. Sampaikan salam abg pada anis sofia ye... (^_^)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...