Saturday, December 18, 2010

SURPRISE!!!!


Anda sukakan kejutan?
Saya suka.Seronok dapat kejutan.
Semua orang sukakan kejutan.

Kejutan yang berupa hadiah iPhone 3g dari kawan-kawan.
Kejutan berupa bakal menimang cahaya mata dan menjadi seorang ayah dari si isteri.
Kejutan berupa tawaran anda untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara.
Kejutan berupa lamaran untuk menjadi isteri dari sang kekasih.

Macam-macam kejutan yang ada.Ada kejutan yang kita suka,ada yang kita tidak suka.
Kenapa nama semua ni kejutan?
Sebabnya,kita tak pernah menjangka yang kita akan menerima sesuatu.Bila kita tak pernah menyangka,kita pasti terkejut bila menerima berita tentangnya.Masakan tidak terkejut kalau anda diumumkan untuk memenangi hadiah yang jumlahnya,berjuta-juta ringgit?

Pasti terkejut bukan?

Tapi,
bagaimana jika anda menerima kejutan yang anda tidak suka?
Kejutan yang berupa semua sebuah KEMATIAN?

terkejut tak?

Kalau tak terkejut,saya nak tanya anda satu soalan.

Anda boleh tunda kematian anda?


"....kemudian apabila sampai masa mereka,tidak dapat dilambatkan sesaat pun,dan tidak dapat dicepatkan sesaat pun".[an-Nahl:61]

Apa yang anda rasa kalau anda didatangi tetamu yang mengejut,malaikat MAUT?

Ya,kematian itu datang mengejut.

Tanpa sebarang signal.
Tanpa sebarang amaran,mahupun sebarang surat pemberitahuan yang nyawa anda akan diambil lagi 27jam 35minit 4saat.
Tiada semua tu.

Kenapa kita tak suka sebuah kejutan yang berupa sebuah KEMATIAN ini?

Kerana kita semua,anda,dan saya,terlalu,CINTAKAN DUNIA,dan TAKUTKAN MATI.
Terlalu cinta hidup di dunia yang begitu menyenangkan,dikelilingi perkara-perkara yang mengasyikkan,melalaikan,melekakan.Kita tak suka mati,kerana mati itu pemutus kelazatan,perpindahan ke alam yang baru,dan kita akan dipersoalkan dengan semua perbuatan kita di dunia semasa hidup.

Tapi,ada juga yang sukakan kematian.Mereka yang berani mati ini,merasakan mati ini adalah penyelesai kepada semua masalah yang melanda.Bila mati,takkan ada lagi orang nak menyusahkan hidup kita,tak ada lagi orang nak kutip hutang kat kita sebab kita dah mati.Tapi mereka lupa,mereka hamba.Hamba kepada Sang Pemilik nyawa mereka.Mereka lupa,setiap perbuatan mereka akan dipersoalkan.

"Wahai Tuhanku,kembalikanlah aku (hidup semula di dunia) supaya aku adapat mengerjakan amal -amal soleh yang aku tinggalkan.Tidak!Masakan dapat?Sesungguhnya perkataan itu hanya ungkapan yang sengaja dilafazkan,sedang dihadapan mereka ada dinding(penghalang mereka di dunia) sehingga hari mereka dibangkitkan semula."(al-Mukminun:99-100)

MATI.
Perkara yang pasti,yang memang takkan ada sesiapa yang dapat lari darinya.
Persoalannya,berSEDIAkah kita semua menghadapi MATI?

Abu Darda' berkata:
"Apabila kamu menyebutkan orang yang mati.maka hitungkanlah diri kamu seperti salah seorang dari mereka!!"

Kata Luqman al-Hakim kepada anaknya:
"Hai anakku,urusan yang tidak kamu ketahui bila ia akan menemuimu,bersedialah baginya sebelum ia dengan tiba-tiba datang kepadamu!!"

Dalam kitab Ihya' Ulumuddin,Imam Al-Ghazali ada berkata:
"Janganlah kamu bertanyakan tentang kesusahan dan kepedihan kematian itu!sehingga mereka mengatakan,bahawa mati itu lebih sakit dari dipukul dengan pedang,digergaji dengan gergaji,digunting dengan gunting.Kerana terpotongnya badan dengan pedang, hanya dirasakan pedih berhubungnya dengan badan dengan nyawa.Maka, bagaimana bila ada yang kena itu,yang masih baginya bernyawa?"

Rasulullah bersabda ketika ditanya tentang sakitnya maut itu umpama libasan 300 pedang.

Berdendang Opick dalam lagunya,

Apabila waktu memanggil,teman sejati hanyalah amal.
Apabila waktu telah terhenti,teman sejati tinggallah sepi.

Ayuh,bersedia menghadapi sebuah kejutan yang bernama KEMATIAN.
Bersedia dengan bekal amal soleh yang bakal menjadi penyelamat kita dihari perhitungan,hari yang akan menentukan kemana arah tuju kita sesudah itu.
Samada SYURGA yang penuh kenikmatan, atau Neraka yang menjulang-julang apinya.

Semoga Allah panjangkan usia kita semua untuk beramal,sebagai persediaan menghadapi kejutan yang menggerunkan ini.Semoga post ini memberi sesuatu untuk anda.

Andai tiada lagi saya di dunia ini,ingatlah,ianya adalah ingatan buat kalian,maut sedang menghampiri.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...