Tuesday, May 25, 2010


ini family saye yg tercinta!!!

Gmbar ni diambil sewaktu sy di tingkatan 4.tahun 2008.tahun yg sama,ayah mengalami bone fracture,di tulang skapula,yg mnyebabkn kami hnya beraya kt rumah je.Gambar ni kami ambil juga sbab nak tunaikn permintaan adik yang nak sgt ambil gambar satu family.Inilah keluarga kecil saya.Jangan keliru,yang pakai bju ungu tu,adik,bukan abang walaupun dia lebih tinggi.Perkara ni sering mjadi punca kami bertekak sampai akhirnya ia akan berakhir dgn jeritan dan pekikan dr ibu yang marah kami krana memekak pasal benda yang kecik.Sy sgt rindu semua adegan2 pergaduhan tu sbb,skrg,kami adik bradik smua dduk jauh2.abg kat pahang,sy kat selangor,Ijat(adk yg pkai bju ungu) kt Tumpat..tggal anas,yg kcik skali je tggal dgn ibu ayh kt rumah.Anas slalu mrungut knapa kakak dgn abg2 dye jrg balik...tp...bila balik,mulalah...perang yg buat kami pecah perut ktawa....wlaupun kami xrmai,tapi sgt bahagia...kami adk bradik,klau nk mntak ap2,mntak dgn ayah.klau mntak dgn ibu,kne dga ceramah pnjg.klau ayah,bg je,xbyak tanya...hehehe...tapi,yg besnye ibu ni,klau kami blik,msti msak bes2..ikan bakar,aym panggang,nasi briani,mcm2la...dduk rmah smggu je,tp gmok mngalahkn dduk rmah sbulan...ayah x byk ckap,tp ibu slalu bg free sermon...hehehehe..

sy banyak copy ibu sy.suka masak,mnggubah,mnanam,menjahit,sgl mcm yg ibu sy suka,sy mst suka.mmndangkan sy satu2nya anak pmpuan,jd,sy dah diajar mmasak dn mngemas sjak kcik lagi..jgn kata ank pmpuan sorg,mst manja..sy xmanja pn...ishk2..tp,itu smua pelajaran utk hidup..kami adk bradik,smua Alhamdulillah boleh mmasak.kalau cmpak kt mne2,insya Allah boleh hdup...dsbbkn smua pndai msak,smua pndai makan gak.sbb tu kami smua 'sihat2' belaka....hihi...

ibu dgn ayah,mrklah kawan kami,shbat kami,cikgu kami,...WE LOVE IBU & AYAH!!!!

Sunday, May 23, 2010

..sahabt sperjuangan..

salam

...sy terharu!!!..xsgka kwn2 sy follow page nih...kpd incik Faeiqa,Saadah,Haniszakwan,...syukran..sy hrap kalian dpat sdkit sebanyak ilmu..sy xdela byk sgt ilmu,tp yg skit ni,sy nk kongsi dgn sahabat2 sy...
23 Mei 2010

hari ni hari lahir sahabat saya,Nur Hidayah Shahemi.smoga Allah mberkati hidupmu,sahabatku...kami dtmpatkan sbilik slama 3 thun smasa di SMAP Labu dlu..byk sggoh knangan bsame..terinagt kami lari dari warden tme f3,men asket kt court pkol 3pagi,renovate stor bilik Kauthar smpai cntk mcm hotel,smbut besday Otte,huh..bes sggoh kenangan itu...(^_^)

hari ni juga,
shbat2 sperjuangan rmai yang mndaftar msuk ke ipt..bgelar mahasiswa/i..UIAM,USIM,UM,UiTM Puncak Alam...dll.Khalid,Firdaus,Amin,Jana,Sheila,Eifa Safie,Hidayah Halid,Amalina Md Amindan rmai lg...maaf sbb x tulis.tp sy sntiasa ingat kamu smua.

hari ini juga...
Facebook sgt sunyi dr gurauan dn jenaka kawan2 yang slalu menyakitkan hati dgn aktiviti meng'like' mereka..ttpi ia ttap mhiburkan...tulah,mcm2 org slalu ckp,ms ad dpn mata,diabaikn,dah takde baru tercari2...sunyinye....

hari ni juga,..
ramai sahabat2 saya dah dpat kputusan biasiswa JPA...tahniah kpd Nasuha Mohd Fazarin,Fatin Humaira Aziz,Filzah Atikah Johamin,Mohd Syafiq,Haniszakwan Zainal Abidin,Khairulnaim Khazali,dan nma2 yang saya xtahu..maaf..ap2 pun,skalung tahniah sy ucapkan...wlaupn bukan sy yang bjaya,tp kjayaan kalian adlah kjayaan sy juga...xprnah sy lupa kalian dlm stiap doa sy..ana akhukum fillah!!!

hari ni juga..
sy btekad nk kurus!!impian yg xpnah tcapai.hrm..kurus..bukan tnda obsessi thadap kcntikan.tp lbih kpd mnjg ksihatan.i'm suffer of disk prolapse.slah 1 pnyumbg adlah brat bdan.so..sy nk krus!!

hari ni juga,..
sy xtau nk tulis ap.s btol2 kbosanan.sy harap,ad org bg idea utk next post.



salam.
lailan saeed asdiqai...

Friday, May 21, 2010

..cinta.rusuhan.air mata...

apa yg cuba sy ktakan tntg Natrah adalh tntg impak yg telah berlaku hsil drpd cerita Natrah.Tun Hussien Onn dbuang dr Umno gara2 sikap bliau bdiam diri dan tidak mnunjukkan usaha utk mbantu Natrah.perbicaraan kes Natrah telah mnyebabkn blakunya rusuhan yg mnyebabkn 18 terbunuh,173 yg lain cdera,dua bngunan dibakar..hanya utk mnyelamtkn iman seorang anak gadis berusia 14 tahun.sbenarnya...pnjg kisah hidup Natrah ni...kontroversi antara agama dan bangsa...sy nk mncdgkn smua org mbaca bku NATRAH:CINTA.RUSUHAN.AIR MATA. karya Fatini Yaacob.terbitan UTM Press.bkn nk mpromosi...tp nk bkongsi..bkongsi rasa dgn smua...ini view politi skitar tahun 1950-an..
lets take a look to our political world nowadays...xperlu dikomen lbeh2...kta sbg ank muda perlu ada ilmu,semangat,utk bina Malaysia yang lebih sjahtera..kpd pmuda pmudi,..be snsitive..snsitif pd isu agama,isu kaum,isu bgsa,isu dunia...mslah yg timbul skrg,hidonisme mngikat snsitiviti remaja...cuba imbau zman Rasulullah..betapa bkuasanya dan berkesannya aura remaja...pd zman kjatuhan sukarno,juga disebabkn oleh snsitiviti remaja dan mahasiswa pd ktika itu..ayyuhal shabab!!!

Wednesday, May 19, 2010

Natrah~

back to Natrah.ap yg mnjadi isu adlah,apbila Natrah dikahwinkn dgn Mansor Adabi,ank kpd Abd Kadir Adabi.Mansor yg dminta oleh Che Aminah utk mngajar Natrah bhs inggeris tlh jtuh hti dgn ksantunan,kbaikn dan kecantikan Natrah.Perkahwinan ini mnjadi topik utama apbila konsul belanda di tanah melayu berkeras utk mminta Natrah dkembalikan kpd ibu dn ayhnya di Belanda.penyerahan Natrah kpd rkyt Tanah Melayu dlihat sbg seolah2 simbol kpd kekalahn moral kpd pihak Belanda.Mereka mempertikaikan,mngapa Natrah yang baru berusia 14 tahun dikahwinkn dgn Mansor Adabi,padahal mnurut undang2 Belanda,Natrah dikira sbg kanak2 bwah umur.perkahwinan Natrah diisytiharkn tidak sah oleh undang2 Belanda.pd waktu itu,rakyat Tanah Melayu dapat mnerima perkahwinan itu krana Natrah dikahwinkan dlm keadaan beragama Islam dan perkahwinan mereka sah disisi Islam.perkahwianan Natrah diadili dengan undang2 luar.bukan undang2 tempatan.Natrah sndiri tidak rela dipisahkn dr ibu angktnya,Che Aminah.konsul jeneral belanda prnah mnawarkn sjumlah wang pnebus Natrah kpd Che Aminah,spy Natrah dpulangkn kpd ibu ayhnya di Belanda.blm smpat Che Aminah buat ap2,jwtankuasa kbajikan masyarakat singapura(JKMS) mngarahkn Natrah dihntar ke girl,s homecraft centre (GHC).Natrah tpaksa dihntar kesana krn phak JKMS tlah bjnji utk mjaga Natrah dgn baik.Che aminah trus merayu pd pihak mahkamah utk mluluskan pnjagaan Natrah dn tidak memaksa supaya Natrah dikembalikan kpd ibunya di Belanda..
Natrah dan Mansor Adabi mlangsungkan perkahwinan pd 28 julai 1950.slepas mnang perbicaraan yang pertama.perkahwinan yg dijalankan di York Hill,singapura,yang dijajah oleh belanda,mnyebabkn mereka memanipulasi cerita perkahwinan Natrah.mreka terus2n mempertikaikan dan mempersoalkan perkahwinan Natrah.sgt sensitif isu ini..isu agama,dan maruah bangsa...smpai suatu ktika,smasa 1 perbicaraan lnjutan diadakn utk kes Natrah,pndduk Tnah Melayu,dr sluruh plusuk ngara dtg ke singapura utk mberi skongan...

ini sejarah kita..


....mgkin rmai yg x knal sape yg ad dlm gmbar ni...Huberdina Maria Hertogh...atau dkenali dlm klangn veteran sbg Natrah...penyeri sejarah kmerdekaan Malaysia...rse2nye xramai ank muda yg tau,kcuali slepas crita ni diadaptasi kdalam teater..
Natrah adlah ank kpd dutch spouse,Mr & Mrs Hertogh dn dilahrkan di Tjimahi,Indonesia.mse zman pnjajahan jepun,kluarga Natrah dlm ksempitan,dsbbkn tekanan dr tntera jepun keatas org kulit putih..ayah Natrah,Sarjan Adrianus Petrus Hertogh adlah askar belanda yg mnjd twanan tntera jepun.jd,krna ksmpitn hidup,ibu Natrah,Adeline mnyerahkn Natrah pd Che Aminah Hj Mohamad,seorg pnterjemh bhs jepun di pjbat tntera jepun...Che Aminah ni,xd ank,kcuali bliau ad mngmbil sorg ank angkt bgsa jepun,sms bliau ikut suaminya ke jepun utk mnymbung pngajian..Natrah diserahkn pd Che aminah ats cdangn nenek natrah,Nor Loiuse,yg disaksikn oleh bpa saudaranya,Soewaldi.Che Aminah adlah seorg wanita yg bjaya pd zmannya,berkerjaya,berharta,pandai..Che Aminah sgt mnyukai Natrah,bliau mdidik Natrah sperti knak2 Muslim yag lain,diajar solat,puasa,dn dberi pndidikan agama yg cukup..
Natrah hdup gmbira dgn ibu angktnya yg sgt penyayang,mberi ap shj kmahuan Natrah,mnyekolahkn Natrah,pd 17 Ogos 1945,Belanda tpaksa bstuju utk mberikn kmerdekaan kpd Indonesia sblm kdatangn jepun.pd wktu ini,Indonesia bgolak,keadaan btmbah runcing,krn rkyat brusaha bsgguh2 wlaupun bsnjtakn bluh runcing utk mlawan snapang wktu itu...jd,Che Aminah bsama suaminya mbawa Natrah dn ank angkt bbgsa jepunnya,Kamaliah pulang ke Kemaman,dgn keadaan rmbut Natrah tpaksa dlumurkn dgn minyak hitam supaya klihatan bwrna hitam utk mnyorokkn rmbut blonde mlik Natrah..Natrah mnjd perhatian sms di Kemaman,oleh sbb raut wjah dan kulit putih bwarna coklat mlik bliau...rmai org kagum dgn kbolehn Natrah bbahasa mlayu wlau dgn loghat Indonesia.ini serba sdkit tntg Natrah...ltar hidup bliau,dn bgaimana Natrah boleh tggal di Tanah Melayu.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...