Monday, June 28, 2010

pelajaran hidup.

Cik Husna Izzati Jaafar.
Sukacita dimaklumkan bahawa permohonan untuk semakan semula saudari telah kami terima.
Juga sukacita ingin dimaklumkan,bahawa terdapat perubahan markah pada keputusan saudari.
Segala kesilapan dari pihak kami amat dikesali.


Ya Allah...mse mula2 dapat result,syafawi:3.5,tahriri:0.0,tajwid:1.0.CGPA:1.56..
anda GAGAL!!!selama hari ni,xpernah alami kegagalan yang teruk mcm ni.tapi,ap yang pasti,ad hikmah yang Allah nak sy cari dan pelajari.jgn rasa diri hebat sangat.

disebalik kedukaan yang melanda,Allah ilhamkan sy utk buat semakan semula.Dia juga menghantar saya bantuan untuk menghadapinya.

"enti buat surat permohonan,sertakan sekali dengan duit rm100,sbb enti nak semak smula 2 kertas".Ya Allah.ujian lagi.dalam dompet cuma ad RM 70.mna ckup!!buku kelas bi da rm38.elaun da tertuggak 2 bulan.xkan nak minta pd ayah.hari ni baru 21 hrbulan.mane nak cari duit....

"ana tak jadi nak buat semakn smula la ustaz.elaun ana xmasuk lagi.da tertunggak 2 bulan.mna ad duit nak bayar". "enti nak amek medik kan kt uia?klau result enti mcm ni,mcm mna uia nak bagi kos tu kat enti.enti cek smula.klau msuk dur thani,enti jgak yang rugi.xpe.ana tlong enti.nanti ana tnyakan pd unit kawangn tntg elaun enti yang tertunggak.enti buat semak smula ya.enti jgan nangis.insya Allah,ana tolong mna yang ana mampu".kata2 ustaz baru dr unit akademik.syukran ustaz krana sudi membantu...

"hang pkaila duit aku dlu.ksian aku tgok hang.takpa,hang pkai dulu.yang penting,hang cek smula,xpayah masuk dur thani",sahabat sperjuangan yang sentiasa memahami.Allah kurniakan sy sahabat semulia syazwani utk mbantu saya dikala buntu mhadapi ujian Nya.

"ni keputusan semak semula exam enti.nanti insyaAllah,enti boleh amek medik kat uia nanti"."duit ni ustaz?"."xpe.enti amek balik.yang lain tu,ana dah uruskan."....mulianya insan ini!!!smoga Allah balas kebaikannya dengan gnjaran yang berlipat kali ganda..

Ya Allah...wlaupun ujian yang Kau turunkan,Kau tetap anugerahkan aku insan yang sudi membantu aku menghadapinya...Engkau tidak berjanji bahawa ujianmu senang utk kutempuhi,namun Kau sentiasa memendu langkahku menghadapi setiap ujian MU...

result dapat lulus.xperlu msuk dur thani.bayaran untuk semak semula dipulangkan.Ya Allah...Engkau maha pengasih..Wlaupun Engkau mendugaku dgan kegagalan,namun Engkau berikan aku seribu hikmah dan kemanisan ukhwah keranaMU...

Smoga Allah mengganjari sahabtku dan guruku dengan sebaik2 ganjaran..ameeen...

pwlajaran hidup yang bermakna buat saya.Allah sentiasa bersama sy menghadapi ujian Nya.

Wednesday, June 16, 2010

menjenguk realiti anak bangsa~






....anak bangsa...xtahula klau masih ad lagi yang x mnyedari masalah anak bangsa yang meruncing skarang nih....kem ibadah:tarbiah jiwa ini,sy hadiri utk mnimba pngalaman bsama anak2 felda...trima kasih yang tidak terhingga kpd Akademi Latihan Tinta Strategi (ALTIS GROUP) sbb sudi mengajak sy jd fasi utk program ni..mmg satu pengalaman yang x dpat sy lupakan...

Sy ad byak sertai program2 yang berbentuk keagamaan sperti ni..tapi pengalaman kali ni agak mngejutkan.Sy xpernah sertai program yang pserta2nya sgt slumber dgn fasi.sgt2 terkejut.Objektif progrem ini adalah utk mmberi pemahaman kpd plajar tentang teori dan praktikal ibadah.Pd mulanya sy agak pelik dgn objektif yang diletakkan...tapi..bila smpai pd waktu LDK teori ibadah...baru sy faham knp ianya diletakkan sbg objektif utama...

Crita2 yang hny sy dengar slama ini...sy tgok dn dengar dgn mata dn telinga sy sndri.Zina tu bkn 1 crita yang asing buat anak2 bangsa kita skarang...malahan,mereka sndiri ada diantaranya adlah hasil hbungan haram itu..bila ditanya,ad yang x kenal siapa mak dan ayah mereka.slama ini dibesarkan oleh datuk atau nenek dikampung...hanya Allah shaja yang tahu betapa tersentaknya sy swaktu dengar crita itu kluar dr mulut mreka sndri...

Memang serius masalah anak bangsa.jgn pandang isu ini hanya isu orang tua2,isu kerajaan,isu keluarga.tapi pandang sbg isu peribadi yang mmerlukan kita utk bertindak mnyelamatkan anak bangsa.Berapa ramai anak bangsa kita yang sudah berjaya dengan kerjaya yang gajinya mencecah 5 ke 6 angka,tapi malu utk pulang ke kampung berbakti kpd komuniti sendiri..Sangat serius masalahnya.sy nyatakan utk ksekian kalinya.Ramai anak bangsa kita yang sebenarnya x tahu mnulis,membaca,bukan setakat tulisan jawi,bahkan tulisan rumi!!al-Quran sudah smestinya xtahu baca...bila smpai waktu solat,ad diantara mreka yang x tahu solat,jd hny ikut sahaja ap yang orang lain buat.kawan sbelah ruku',dia pun ruku'.kawan sbelah sjud,dia pun sjud...


Sungguhpun begitu,masih ad yang berminat utk merubah paradigma hidup mereka.Ada lagi yang berminat untuk menjadi lebih baik.Mereka sudi berkongsi masalah,cerita dan pangalaman mereka dgn sy.Golongan ini punya azam dan semangat utk berubah,tapi tiada dorongan dan ilmu utk berubah."kitorang bukan xnak jadi baik akak,tapi,nanti kawan2 ckap,mulalah,nak belagak alim tu..".Masalah ini juga mnjadi tembok penghalang perubahan dalam diri adik2 ini...betapa bersyukurnya sy yang dibesarkan dlam biah solehah...

Hanya doa yang mpu saya pnjatkan setiap hari smoga Allah kurniakan hidayahNya kpada adik2 dan saudara2 seagama sy...Mari kita celikkan mata,bangun dari lena yang melalaikan.sedarlah kita punya tanggungjawab pd anak bangsa.Smoga Allah kurniakan sy kkuatan utk bersama2 yang lain utk menyelamatkan bangsa sy yang ditekan dari setiap sudut setiap hari tnpa disedari...Allah...

Tuesday, June 1, 2010

...
..ISRAEL...1 kaum yang diceritakan Allah dlm Quran yg mreka adlah kaum yg tlah mbunuh byk psuruh Allah wlaupun mreka tlah tahu dn mnerima kbenaran...mmemanag kejam..dlm kitab suci mreka,Talmud,diceritakan bhwa mreka adalh bangsa yang terpilih..dan bangsa lain adalah hina sperti anjing..jd mreka berhak mlakukan ap shj pd kaum2 lain..

Mlihat pada sejarah dunia sndiri bgaimana bangsa israel yang beragama yahudi ini diusir dari ngara2 yang telah mereka tumpangi atas tipu helah mreka...sbelum masihi lagi...firaun telah manghalau bangsa israel dari lembah Nil,maharaja rom juga telah mengambil tindakan yang demikian atas sifat mereka yang x mngenag jasa dan bakti org lain kpd mreka.umpama mlepaskan anjing yang tersepit.sudah dilepaskan,kita pula yang digigitnya.hingga adolf hitler yg mngetuai tntera nazi mngarahkan supaya dlancarkan penghapusan etnik keatas bngsa israel....pd ms tu..hmpir sjuta bngsa israel bjaya dilenyapkan dr muka bumi ni...

wlau ap pun sjarah bgsa israel,kita harus bgkit sbg muslim yg sjati,mnongkah arus dunia...bersama2 bersatu mngubah dunia.ingat janji Allah...jnjNya yang menanti buat pejuang agama..."bagi mreka syurga yang didalamnya mengalir sungai2"...bangkitlah whai anak muda!!!sedarlah siapa dirimu ketika ini..jgn nanti dpersoalkn sgala tggungjwbmu dp agama di akhirat kelak...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...