Sunday, December 11, 2011

Perkara-perkara yang jarang kita syukuri~


.Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah.Alhamdulillah.Alhamdulillah.


Segala puji dan puja buat Allah,Zat yang Maha Agung,Maha Hebat,Maha Kuasa atas setiap sesuatu,Tuhan yang menguasai seluruh jagat raya,yang Maha Hebat mencipta makhluk dari sekecil-kecil sel,hingga sebesar-besar galaksi.Tuhan yang memiliki hati setiap manusia,dan berkuasa membolak-balikkan hati itu dengan kehendakNya.
Selawat dan salam buat kekasih di langit dan di bumi,Muhammad SAW,kerana jasa Baginda,alhamdulillah,kita masih bernafas dalam nikmat iman dan Islam.

Syukur pada Allah yang tak terhingga,kerana sekarang,saya,kita semua telah dikurnia usia yang panjang setelah hampir dua dekad dipinjam nyawa oleh Allah dan alhamdulillah,masih lagi dipinjamkan nyawa itu.Oh ya,sedarkah kita,sudah dua dekad dipinjamkan nyawa??syukurkah kita???
Semua insan yang Allah ciptakan mempunyai fitrah yang sama,iaitu pelupa.Lupa dengan nikmat pinjaman sementara,lupa dengan tujuan dia dicipta,lupa dari mana asal usulnya,lupa yang dia hanyalah hamba,lupa tanggungjawab dan amanah yang dibawa,lupa yang suatu hari nanti,semuanya akan diambil semula.

Bila lupa,jaranglah ingat.Atau,tak ingat langsung.

"Maka ingatlah Aku,Aku akan ingat padamu.."(2:152)

Saya yakin dan amat pasti,semua dalam kalangan kita,sudah menghadam ayat ini.Ada yang nak menyambung terjemahannya???


"....dan bersyukurlah kepadaKu dan janganlah kamu kufur (ingkar) kepadaKu."


Pernah kita duduk,berfikir,dan bersyukur untuk semua yang kita ada???
(Yang kita ada ni pun,kita punyakah??)


Maka,bersyukurlah.


Bersyukur dan berterima kasihlah kepada Allah yang Maha Penyayang.Kerana sifat Maha Penyayangnya Allah,masih diberi nyawa hari ini,walaupun setiap saat semalam,kita melakukan kemungkaran padaNya.

Bersyukurlah pada Allah,Pemberi Rezeki pada kita,yang masih memberi kita makan tika perut berbunyi lapar,dan diberi minum tika tekak kering dahaga walaupun sepanjang hidup kita,kita sia-siakan,kita buat perkara yang buat Allah murka.

Bersyukurlah kita pada Zat yang Maha Pengasih,kerana masih dipinjamkan jasad;tangan yang masih mampu menggenggam,kaki yang masih boleh berpijak diatas tanah,telinga yang masih boleh mendengar,mulut yang masih boleh bersuara,mata yang masih boleh melihat,rupa paras yang indah,nikmat yang jarang kita syukuri walaupun semalam kita telah gunakan mulut itu untuk mengumpat,tangan itu kita guna untuk bertumbuk,kaki itu kita guna untuk melangkah ke tempat maksiat,dan mata itu kita guna untuk melihat benda-benda yang tak sepatutnya.

Bersyukurlah.
Bersyukurlah,kita masih dikurnia masa hari ini,untuk kita terus bertaubat memohon ampun atas kesalahan kita yang lalu.Syukur kerana tidak diambil nyawa kita pada masa kita sedang melakukan dosa dan mengingkari perintah Allah.Syukur kerana Allah tidak terus menghukum kita sesudah kita membuat maksiat,lagipula diberi masa untuk kita bertaubat,dan memperbaiki diri.

Ingatkah kita untuk bersyukur atas semua nikmat ini????

Maka,bersyukurlah.

Bersyukurlah sementara masih ada waktu.
Bersyukurlah sebelum nyawa diambil semula.
Ketika itu,tiada berguna lagi penyesalan.Tiada guna lagi raungan dan permohonan,kerana masa hidup itu,telah kita siakan.


Kerana mati itu pasti.(3:185)

Tuesday, October 11, 2011

Cinta Agung~

.Bismillahirrahmanirrahim.

 Sekalian puji dan puja buat Tuhan sekalian alam,yang mengawal setiap degup jantungku,mengetahui setiap hela nafasku,Tuhan yang memberikan diri ini nikmat yang tak terkira luasnya.Pemilik dunia dan segala isinya,yang mentadbir alam ini,Rabbul I'zzati.
Selawat dan salam buat kecintaan dilangit dan dibumi,insan teragung kekasih Ilahi.Dengan perjuangan Baginda yang tiada kenal penat dan lelah,tiada tahu erti menyerah kalah,diri ini mampu menghirup udara nikmat Islam dan Iman yang tiada ternilai dengan sekalian isi alam.
    
Alhamdulillah.Tiada kata mampu diungkap untuk menggambar syukur dihati ini.Dengan izinNya,saya mampu untuk menaip satu entri hari ini,walaupun saya telah bermimpi untuk meng'update' entry setiap hari sejak cuti panjang bermula tempoh hari.Cita-citanya nak berkongsi sedikit apa yang ada,tapi teringat kata seorang ahli dalam dunia penulisan ini,Pak Samad.

 "Jika mahu menjadi penulis,
pertamanya, hendaklah membaca,
keduanya, hendaklah membaca,
dan ketiga, hendaklah membaca juga,
dan kemudian, barulah jadi penulis"


Mungkin tajuk entri ini sangatlah cliche,ataupun sangatlah membosankan untuk sesetengah pihak yang sudah bosan dengan perkataan yang sering dijadikan tajuk lagu,tajuk novel,bahkan juga tajuk entri di blog-blog.Walau apa pun yang akan difikirkan oleh orang2 yang membaca entri ini,saya tetap akan terus menaip,bercerita tentang tajuk yang sangat cliche itu.

Kerana entri kali ini,mendapat inspirasi dari lagu ini.


Semua orang boleh mengucap kata cinta sesama manusia.

Seperti si ibu mengucap cintanya pada anaknya yang tersayang.
Seperti si suami mengucap cintanya yang tak bertepi buat si isteri yang menjadi peneman hidup.
Seperti si guru yang mengucap kasihnya pada anak didiknya.
Seperti sang kekasih mengucap kata sayang pada si gula hatinya.

Tapi sejauh mana kita mengucap cinta pada Sang Pencipta Cinta??

Kata orang,cinta itu bukan cukup sekadar dengan ayat-ayat manis yang meniti dibibir,tapi juga dengan perbuatan.


Dan saya sangat percaya,kita sesama manusia mampu menzahirkan cinta kita terhadap makhluk lain dengan begitu baik sekali.


Seperti ibu yang cintakan anaknya,dibelai anak itu,diberi didikan yang sempurna,ditatang bagai minyak yang penuh.
Seperti si suami yang kasihkan isterinya,dijaga bagai permata berharga,dilindung dari segala anasir luar yang mengancam,dipenuhi segala kemahuannya.
Seperti sang kekasih yang sayang pada si gula hatinya,ingin ditatap wajah setiap ketika,sebagai bukti cinta yang tiada tara.

TAPI,
Bagaimana kita menzahirkan cinta kita pada Pemilik Cinta?



Kita sanggup renangi lautan api untuk sang kekasih,tapi,bila Kekasih Agung kita memanggil menghadapNya,kita lewat2kan,bahkan sampai tahap mengendahkan seruan itu.

Bila ditimpa musibah datang menghimpit,tak dicarinya pula si gula hati yang dipuja2,didamba2,tapi dicari juga Kekasih Agung yang sering diabaikan seruanNya itu.Baru kala ini mahu mengaku,'hanya Engkau yang aku ada,Engkaulah tempat aku mengadu,Engkaulah cinta hatiku'.Beginikah kita cara kita mengaku cinta padaNYA???
Sudah sampai masanya untuk kita perbaiki cinta kita padaNya.

Sungguh,tanpa cintaNya,tiada terdengar degup jantung ini,tiada berombak dada menghela nafas,tiada terlihat pemandangan yang indah dengan dua mata ini.Tanpa kasihNya,tiada terisi perut yang kosong,tiada terasa nikmat hidup yang senang,tiada dapat merasa nikmat dicintai dan mencintai makhluk.

Tanpa belasNya,tiada kita merasa keamanan,tiada kita merasa damainya kasih bonda,tiada kita merasa hangatnya kasih seorang ayah,tiada kita merasa indahnya hidup di dunia yang fana.

Ingatan ini buat diri saya yang terutamanya,yang mudah lupa,yang sering leka dengan habuan dunia,lalai dengan cinta manusia.Ayuhlah kembali.Kembali pada cinta yang selama ini telah memberi nikmat dan peluang untuk terus hidup di dunia ini.

Cinta Agung.
Tanpa cinta agung itu,pasti,
berakhirlah usia dunia ini.





Wednesday, October 5, 2011

and at last i see the light~




Rapunzel:
All those days
Watching from the windows
All those years
Outside looking in
All that time
Never even knowing
Just how blind I've been
Now I'm here
Blinking in the starlight
Now I'm here
Suddenly I see
Standing here
It's oh, so clear
I'm where I'm meant to be
And at last, I see the light
And it's like the fog has lifted
And at last, I see the light
And it's like the sky is new
And it's warm and real and bright
And the world has somehow shifted
All at once
Everything looks different
Now that I see you

Flynn:
All those days
Chasing down a daydream
All those years
Living in a blur
All that time
Never truly seeing
Things the way they were
Now she's here
Shining in the starlight
Now she's here
Suddenly I know
If she's here
It's crystal clear
I'm where I meant to go

Flynn/Rapunzel:
And at last, I see the light

Flynn:
And it's like the fog has lifted

Flynn/Rapunzel:
And at last, I see the light

Rapunzel:
And it's like the sky is new

Flynn/Rapunzel:
And it's warm and real and bright
And the world has somehow shifted
All at once
Everything is different
Now that I see you
Now that I see you

Friday, July 15, 2011

.: Episod Baru :.



.: Bismillahirrahmanirrahim :.



Perjalanan yang jauh,baru sahaja bermula dengan langkahan pertama.
Langkahan pertama yang akan menjadi pencetus semangat untuk terus melangkah,melangkah dan terus mengorak langkah menuju destinasi.

Alhamdulillah,setelah berminggu lamanya blog ini saya abaikan,akhirnya punya masa untuk menaip sesuatu untuk dikongsi.

Syukur yang tidak terhingga saya abdikan selamanya buat Rabbul Izzati,tuhan sekalian alam.Selawat dan salam buat junjungan besar,kecintaan dilangit dan bumi,kekasih Sang Kekasih,Rasulullah SAW,kerana perjuangan baginda, saya,anda,kita semua dapat menikmati nikmat iman dan Islam yang tak ternilai harganya.

Praised to Allah,for His blessing,I'm now,typing this entry in my new dormitory,on my new desk,with new air, as I'm here now at the gate of garden of knowledge and virtue,International Islamic University Malaysia,Petaling Jaya Campus for Foundation Studies. At my age,I'm shall now finished my 1st year of foundation or might wait for the offer of degree programme.But as i chose the path of memorizing the Holy Quran,i'm now,a year left behind of my former schoolmate whom are right now waiting for the UPU proannouncement of the universitis' offer.I never regret of the route i chose.This entry is not about i'd been a year left behind,but its a tale of new episode of my life,the journey of mine,reaching the stars.

I've been dreaming of being a doctor,an obstetrician and gynaecologist,since I was 16.I dreamt of persueing medicine overseas.But Allah always knows the best for me.I'm not meant for being a medical student at any abroad universities.As i'm here in Malaysia,i'll do anything necessary to make my dream a real.

I'm not actually a competent english speaker,but practice do make perfect.Practicing english as my primary medium of communication may help me to improve my speaking and delivering skill.Of 3 weeks staying here,a loooot of new things that i've learnt.I learnt how to socialize with people that i never know before,interracting with the opposite gender in a polite and right manner.I learnt to work in larger group,to share what you have.

This is kind of sharing entry.I shall stop typing now.Pray for me.Pray for me,may Allah guide me,give me strengh,and never left me alone deciding by my self.May He bless me,and bless us.

I do optimist in persueing the medical course.May HE guide me.

The journey has just started.
Wish me luck.


Monday, June 6, 2011

.: Kecewa? :.


.Bismillahirrahmanirrahim.





"Wahai anak-anakku,pergilah kamu,carilah (berita) tentang yusuf dan saudaranya dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah.Sesungguhnya mereka yang berputus asa dari rahmat Allah,hanyalah orang-orang yang kafir."
(Yusuf:87)



"Kenapa apa yang aku nak,aku tak pernah dapat?Aku nak keluarga bahagia macam orang lain,tapi kenapa aku hidup dalam keluarga yang berpecah belah?Aku nak duit banyak,boleh beli ini,boleh beli itu,Tuhan bagi aku miskin.Aku nak hidup senang,Tuhan bagi aku hidup susah.Aku usaha sungguh-sungguh belajar,aku doa tiap-tiap malam,tapi Tuhan bagi aku fail!!!Tuhan tak adil!!!!Baik aku gagal.Usaha bagai nak mati pun gagal jugak.Aku malas dah nak buat apa-apa lagi.Nak usaha pun mesti tak dapat langsung.Aku give up la".

Putus asa.
Semua usaha yang dibuat tidak membuahkan hasil seperti yang diimpi.
Malah lebih teruk pulangannya.
Kecewa.
Yang disusuli dengan putus asa.

Kecewa keputusan peperiksaan tidak seperti yang diharapkan.
Hampa bila permohonan ditolak.
Mengeluh bila nasib lebih buruk dari orang lain.


Monolog protes seorang hamba.
Tak mustahil berlaku pada kita.Yang belajar agama tinggi-tinggi,pelajar syariah,usuluddin,bahkan huffaz sekalipun.
Bila kita tak dapat sesuatu yang kita nak,pasti monolog ini akan terlintas di benak.
Nauzubillah.Moga Allah lindung kita dari itu semua.

Kenapa putus asa?

Kerana iman kita padaNYA belum cukup teguh.
Berimankah kita dengan ayat ini?

"....Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."

Ayuh,tadabbur ayat Al-Baqarah:216.

Kita tidak yakin yang bahawasanya,Allah itu mengetahui setiap sesuatu.Dia yang mengatur perjalanan alam ini,dari sebesar-besar makhluk seperti planet,hingga sekecil-kecil makhluk sebesar sel?Tiada yang mustahil bagiNya.

Kita nak jadi dapat 4.0 dalam setiap peperiksaan.Tapi,adakah 4.0 itu,baik untuk kita?
Kita nak hidup kaya-raya,tapi,terbaikkah hidup yang begitu untuk kita?
Kita mahu lanjut pelajaran di luar negara seperti yang lain,tapi adakah kita pasti yang kita inginkan sangat itu terbaik untuk kita?
Adakah kita tahu??

Siapa yang tahu tentang semua itu?

ALLAH.
Dia Maha Tahu.

DIA tahu,bila kita dapat 4.0 dalam peperiksaan itu nanti,kita akan jadi lebih sombong,bongkak.DIA tahu kalau kita hidup mewah,senang,kita akan lupa DIA.DIA tahu bila kita dapat sambung belajar luar negara kita akan jadi angkuh,mendabik dada,konon 'akulah orang paling berjaya'.DIA tahu,kalau diberi nikmat,kita tak akan menghargainya,jauh sekali untuk mensyukurinya.

Allah dah bagi banyak nikmat,tapi kita yang tidak mensyukurinya.

Jadi kenapa kita pula yang kena putus asa?

Punca putus asa

Anatara punca putus asa adalah kita tidak bersyukur dengan nikmat yang dikurnia.

Kecewa dengan keputusan hanya sekadar melayakkan diri untuk meneruskan pengajian.

Sepatutnya,bersyukur dengan keputusan sebegitu.Lihat hikmah disebalik anugerah itu.Kita tak cemerlang,tapi kita lebih dekat dengan Allah.Kita bersyukur,ada kawan kita yang berhempas pulas,bersabung nyawa belajar,tetap gagal.Kita yang lulus ini bersyukur kerana masih diberi peluang untuk memperbaiki kelemahan diri.

Janji Allah untuk yang bersyukur,akan ditambahkan lagi nikmat untuknya.(Ibrahim:7)

Jangan putus asa.

Bila kita give up,kita seolah-olah memperlekeh dan menidakkan kuasa Allah keatas kita.Konon nak tunjuk hero,tanpa bantuan Allah ,kita pasti boleh dapat apa yang kita nak.SIAPA FIKIR BEGITU?Nak tunjuk hebat??Boleh.Tunggulah azab Allah yang maha pedih.

Ayuh,ubah persepsi ,tingkatkan iman di hati,jangan putus asa lagi

Tingkatkan iman dihati.
Semuanya telah diatur Tuhan dengan canttik sekali.
Tetapi,semuanya berbalik pada kita,samada mahu percaya atau tidak.
Beriman atau tidak.
Pilihlah mana satu.

Mari hitung diri.
Bermacam yang kita minta pada DIA,tapi adakah permintaan dan arahan DIA kita penuhi?
Adakah usaha dan pekerjaan kita selama ini kita sandarkan dengan tawakkal pada DIA?
Redhakah kita dengan takdir yang telah tertulis buat kita?
Pernahkah kita duduk dan berfikir hikmah disebalik semuanya?
Hitung semula.
Hubungan kita denganNYA.Tawakkal kita padaNYA.Iman kita terhadap kekuasaanNYA.
Perbaiki hubungan denganNya.Pasti tiada lagi resah menggugah jiwa.


Saya pasti,ramai yang menghafal lirik lagu Maher Zain ini.[Insya Allah]

"Don't despair,and never loose hope,cause Allah is always by your side."


Jangan putus asa,dan jangan putus harapan.
Kerana Allah sentiasa disisi.

Oleh itu,
terus bersyukur.
Terus usaha.
Terus tawakal pada Nya.

Kekecewaan itu pasti terubat.Pasti tiada lagi perkataan putus asa akan wujud dalam kamus hidup.
Kegagalan dunia bukan bererti gagal di akhirat.Berjaya di dunia,tak bermakna pasti berjaya akhirat.
Senyum menghadapi ujian.Tanda kuat dan redha.
Renung hikmah disebalik anugerah.
Pasti tersirat berjuta permata hikmah yang menanti untuk kita kutip.

Bajai iman dihati agar kukuh mengimani kuasa Ilahi.
Janji Allah itu pasti.
Berhenti putus asa,usah kecewa.
Pasti ada pesanan dari Yang Maha Esa untuk kita fikirkan hikmahnya.

Thursday, June 2, 2011

.: penat... :.

.Bismillahirrahmanirrahim.


Aku juga manusia,
yang punya jiwa,
punya rasa,
yang terkadang tak terluah dengan kata.

Penat,
lelah,
hanya itu yang terluah tika ini.

i just someone to hug me.
saya penat.
saya lemah.
tolonglah hadir.
kuatkan saya.

Kuatkan aku ya Allah...
kerana kekuatan itu datang dari Engkau Tuhanku...

Wednesday, June 1, 2011

.: Syukurkah kita? :.

Alhamdulillah,syukur atas nikmat yang tak terhingga kepada Allah,yang padaNya nyawaku.
Selawat dan salam buat penutup segala anbiya',Kekasih Allah,Muhammad SAW,yang telah berkorban nyawa demi menyebar syiar Islam yang hari ini dinikmati oleh diriku dan semua umat Islam yang lain.

Sudah lama jemari ini tidak menari mencoretkan sesuatu.Berdiam diri menanti datangnya idea untuk menulis itu bukanlah jalan terbaik.Jadi,saya perlu memaksa diri ini menuliskan sesuatu agar diri ini sedar,persediaan demi persediaan perlu dilakukan,untuk terjun menghadap masyarakat nanti.Dan ini adalah salah satu bentuk persediaan yang mampu saya buat.Kerana saya perlu bersyukur,Allah masih beri saya peluang untuk menyumbang sesuatu pada agama yang indah ini.

Tentang syukur.

Alhamdulillah,Allah masih lagi beri peluang pada saya,untuk terus bernafas,menikmati hidup yang serba indah ini.Boleh berlari,berjalan,bercakap,makan,minum,melihat,mendengar,menyentuh,dan seribu macam lagi nikmat Allah yang tak terhitung banyaknya.Cuba lihat sekeliling,Ada yang buta matanya,kudung kaki atau tangannya,sakit tubuh badan,tidak boleh makan itu dan ini,ditebuk pula tiub di leher,dan segala macam lagi.

Tidakkah kita bersyukur??

surah Ibarhim:7

"...jika kamu bersyukur,akan Aku tambahkan lagi nikmat,dan jika kamu kufur (nikmat),sesungguhnya azabKu amatlah pedih."

Ayat ini,sangat popular.

Bersyukurlah,akan ditambahkan lagi nikmat itu.
Tapi bersedialah untuk menanggung azab yang tidak terperi sakitnya,andai kufur nikmat.

Kalau nak bercerita tentang kisah-kisah syukur ini,pasti ramai yang boleh bercerita pelbagai kisah.Tidak kira yang diambil dari al-Quran ,dari kitab-kitab lama,kisah realiti kehidupan, hingga ke kisah yang difilemkan dan ditonton di kaca televisyen.Terlalu banyak kisah-kisah tentang syukur ini.Paling-aling tak tahu pun,boleh google.Sudah pasti akan berjumpa dengan kisah tentang syukur.

Walaupun kita tahu banyak kisah yang berkait syukur ini,adakah kita ambil pengajaran dari kisah tersebut?

Kita sedih tengok orang tiada tempat tinggal,tapi bersyukurkah kita dengan nikmat tempat tinggal yang kita ada,meskipun kecil?

Berderai airmata bila melihat anak-anak kecil kelaparan,tapi kita boleh membazir ketika makan.Adakah itu tanda kita syukur?

Ada insan tidak boleh melihat,berjalan berpandu tongkat.Kita hanya melihat tanpa rasa peduli dan simpati untuk menghulur tangan membantu.Syukurkah itu?

Menifestasi syukur.

Bagaimana cara kita meluah rasa syukur?

Cukupkah sekadar mengucap Alhamdulillah?

Atau dengan tidak membazir?

Syukur itu bukan sekadar di lidah,tapi di hati dan dalam perbuatan.

Bersyukur terhadap nikmat Allah artinya meletakkan pemberian Allah sesuai dengan empat syarat:
1. Sesuai dengan fungsi
2. Sesuai lokasi
3. Sesuai situasi
4. Secara optimum

Syukur bila diberi tangan yang boleh diguna untuk menulis,memegang dan mengambil barang.Bukan diguna untuk mencuri.Sesuai dengan fungsi tangan itu sendiri.

Bila melihat alam yang cantik,bersih dan nyaman,jangan gatal tangan untuk mencemarkan keindahan alam.Itu cara bersyukur sesuai dengan lokasi.

Syukurlah nikmat mengikut situasi.Bila diberi tubuh badan yang cantik,lindung kecantikan itu bila berada dikhalayak.

Yang paling penting,menifestasikan syukur itu dengan sesungguh dan se hebat mungkin.Seoptimumnya.Bukan setakat mengucap hamdalah,tapi juga mengguna nikmat dengan sebaiknya.

Tunjukkan rasa syukur kita,dengan ucapan hamdalah buat Yang Memberi Rezeki.Uruskan nikmat yang diberi dengan sebaiknya.Gunakan nikmat yang dikurnia dengan sebaiknya.Kelak akan ditanya nikmat yang diberi diguna kemana.

Rezeki yang berlebihan,jangan disorok.Ingat,janji Allah itu benar.Tunjukkan bahawa kita bersyukur dengan nikmat yang berlebihan itu dengan bersedekah.Memberi pada yang perlu.Pasti akan digandakan balasannya.

Bersyukurlah kita boleh membaca sekarang.Ada lagi saudara seagama kita yang buta huruf.Bersyukur kita dikurnia nikmat hidayah.Ada yang masih jahil,meraba-raba mencari panduan hidup.Bersyukurlah dengan cara sama-sama membantu insan-insan ini menuju cahaya Nya.

Menifestasikan syukur kita padaNYA.
Semoga Allah redha pada kita semua.

Friday, May 27, 2011

.:ayuh,infak ke jalanNya:.



Pada suatu hari,ada seorang gadis telah datang menemui Rasulullah dengan tangan kanannya disorokkan ke dalam poket baju. Dari raut wajah gadis itu menunjukkan dia sedang menanggung kesakitan yang teramat sangat, lalu Rasulullah menegurnya.

"Wahai anakku, kenapa wajahmu menampakkan kamu sedang kesakitan dan apa yang kamu sorokkan di tanganmu?"

Lalu gadis malang itu pun menceritakan hal yang berlaku padanya:-

"Ya,Rasulullah, sesungguhnya aku adalah anak yatim piatu. Malam tadi akutelah bermimpi dan mimpiku itu telah membuatkan aku menanggung kesakitan ini." Balas gadis tadi.

"Jika tidak jadi keberatan, ceritakanlah mimpimu itu wahai anakku."Rasulullah mula tertarik dengan penjelasan gadis tersebut.

"Aku bermimpi berjumpa ibuku di dalam neraka. Keadaannya amat menyedihkan. Ibuku meminta diberikan air kerana dia amat dahaga kerana kepanasan api neraka itu hingga peluh tidak sempat keluar kerana kekeringan dengan sekelip mata." Gadis itu berhenti seketika menahan sebak.

"Kemudian kulihat di tangan kirinya ada seketul keju dan di tangan kanannya ada sehelai tuala kecil. Beliau mengibas kedua-dua benda tersebut untuk menghalang api dari membakar tubuhnya. Lantas aku bertanya ibuku, kenapa dia menerima balasan sebegitu rupa sedangkan ketika hidupnya ibuku adalah seorang hamba yang patuh dengan ajaran islam dan isteri yang taat kepada suaminya?

Lalu ibuku memberitahu bahawa ketika hidupnya dia amat bakhil. Hanya dua benda itu sahaja iaitu seketul keju dan sehelai tuala kecil pernah disedekahkan kepada fakir. Yang lainnya hanya untuk bermuka-muka dan menunjukkan kelebihan hartanya sahaja.

Lalu aku terus mencari ayahku. Rupanya beliau berada di syurga dan sedang menjamu penghuni syurga dengan makanan yang lazat dan minuman dari telaga nabi. Ayahku memang amat terkenal kerana sikapnya yang dermawan dan kuat beramal.

Lalu aku bertanya kepada ayahku. "Wahai ayah, ibu sedang kehausan danmenaggung azab di neraka. Tidakkah ayah ingin membantu ibu sedangkan di dunia ku lihat ibu amat mentaatimu dan menurut perintah agama.

Lalu dijawab oleh ayahnya. Sesungguhnya beliau dan semua penghuni syurga telah dilarang oleh Allah dari memberi walau setitik air kepada isterinya kerana itu adalah pembalasan untuk kebakhilan yang dilakukan ketika di dunia. Oleh kerana kasihan melihat azab yang diterima oleh ibuku, lantas ku menceduk sedikit air mengguna tapak tangan kananku lalu dibawa ke neraka. Belum sempat air tersebut mencecah bibir ibuku, api neraka telah menyambar tanganku sehingga melecur. Seketika itu juga aku tersedar dan mendapati tapak tanganku melecur teruk. Itulah sebabnya aku datang berjumpa engkau ya Rasulullah." Panjang lebar gadis itu bercerita sambil air matanya tidak henti-henti mengalir di pipi.

Rasulullah kemudian meletakkan tongkatnya ke tapak tangan gadis tersebut lalu menadah tangan, berdoa memohon petunjuk dari Allah. Jika sekiranya mimpi gadis tersebut adalah benar maka disembuhkanlah agar menjadi iktibar kepada beliau dan semua umat Islam. Lalu berkat kebesaranNya tangan gadis tersebut sembuh.

Rasulullah lantas berkata, "Wahai anakku, pulanglah. Banyakkan bersedekah dan berzikir dan pahalanya kau berikan kepada ibumu.Mudah-mudahan segala dosanya terampun."


Firman Allah Taala :

لَن تَنَالُواْ الْبِرَّ حَتَّى تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِيمٌ

Kamu sekali-kali tidak sampai kepada kebajikan (yang sempurna), sebelum kamu menafkahkan sehahagian harta yang kamu cintai. Dan apa saja yang kamu nafkahkan maka sesungguhnya Allah mengetahuinya. [Ali Imran:92]

"Perbanyakkan sedekah, tambahkan amal jariah, ringankan tangan untuk membantu orang yang susah agar hidup kita diberkati dan dirahmati oleh Allah S.W.T."

~Kisah ini dipetik daripada program motivasi pagi (TV3) yang disampaikan oleh Ustazah Siti Norbahyah dan ianya memberi pengajaran yang cukup bermakna.

Article ini,saya ambil dari blog ini.Syukran kepada pemilik blog yang berkongsi ilmu.

Monday, May 23, 2011

.: 49:10 :.

Dengan nama Tuhanku,
yang mencipta langit dan bumi,
serta segala isinya.
Sungguh,
tidak tergambar syukurku.
atas kurnia nikmat ukhwah yang tak ternilai harganya.


disini,kami menjalin ukhwah~

gen-e terbaik~

Ditakdir untuk bertemu,
membina ikatan hati,
pautan ukhwah bertunjang iman,
dengan satu tujuan.
Menjadi orang yang hamil A-Quran.

Ujian silih berganti datang,
sebagai tarbiah,
belai kasih dariNya,
agar jiwa lebih teguh,
hati lebih kental.

Baru disini sedar erti hadir seorang sahabat.
Yang setia meniup semangat,
dikala panah ujian semakin melebat,
yang terus menyinari haluan,
kala gelap meraba mencari arah menuju Tuhan,
yang tanpa dipinta menyeka airmata,
kala ia gugur meluah rasa,
yang sanggup berkorban apa yang dimiliki,
asal sahabat disisi tak menangis lagi.
Yang menyokong kuat,
agar tidak jatuh menyembah bumi,
kerana tak betah mengharungi ujian Ilahi.
Yang tidak putus berdoa,
moga sahabatnya diredhai yang Maha Esa,
dan moga dikekalkan ukhawah mereka hingga ke syurga.

Terima kasih sahabat,
tiada kata terindah dapatku ungkap,
sebagai bukti cintaku padamu.
Cintaku padamu kerana Allah.
Moga dengan cinta ini,
kau mampu jadi sehebat bidadari syurgawi,
sehebat pemuda ahli syurga Firdausi.
Tiada dapat ku beri,
selain untaian doa tiada henti.
Moga rahmat Tuhan sentiasa mengiringi.

Sungguh,
mukmin itu bersaudara.
(Hujurat:10)



Monday, May 16, 2011

.:engkaulah RATU HATIKU:.


Selamat Hari Ibu,
IBU...

Tiada kata yang dapat saya ungkap,
hanya untaian doa yang tiada henti buat ibu saya
yang telah melahirkan dan mendidik saya
dengan tangannya..

Sungguh,
Saya amat menyayangi ibu saya.
Idola saya.
Wanita paling tabah pernah saya jumpa.
Setiap perkataan yang keluar dari mulutnya,
penuh dengan hikmah.

Buat IBU,
semoga Allah permudah urusan,
semoga Allah ganjari ibu dengan ganjaran paling mulia,
atas jasa yang tiada taranya.

SAYA SAYANG IBU.

.:tak secantik Nadya:.

.Bismillahirrahmanirrahim.


Post ini untuk membalas post yang telah ditulis khas untuk saya.
Boleh klik di bawah.
~haty kata rindu~

Sungguh,
saya tak sehebat seperti apa yang digambarkan di situ.
Saya hanya seorang HUSNA,
Seorang HUSNA yang masih bertatih menjalani hidup,
masih belajar erti kedewasaan,
dan sentiasa berusaha untuk mendapat redha Tuhan.

NADYATUL KHUMAERAH.
Perkenalan yang tidak pernah disangka.
Tak pernah bersua muka,
hanya suara manis terdengar sayup-sayup dari telefon.
Perkenalan yang menerbitkan perasaan sayang tanpa batasan,
yang mungkin akan dipersoalkan oleh sesetengah orang yang kurang berkenan.

Kak Nadya ni memang lovely.
Maaf ye kak kalau dulu saya ada buat akak tersinggung.
Saya hanya insan biasa,tak lari dari berbuat dosa.

Semoga Allah redha padamu.
Semoga Ukhwah kita berterusan hingga kesyurga.
Uhibbuki fillah.

Friday, May 6, 2011

.Gerimis.

Gerimis

Album : Cinta Pertama
Munsyid : Far East
http://liriknasyid.com


tika terkuak jendela hari
fajar belum pun menyisih lagi
tercari-cari kemana pergi
dia yang pernah menemani disisi

kuharap sinar menerang kabus
agar terang lorong perjalananku
kusangka cerah siangku hari ini
mendung pula menutupi

gerimis ini terlalu pagi
menghantar sayu pilu dihati
gerimis ini bagai mengerti
dikau yang pergi takkan kembali

menyekat gerimis gerimis yang gugur dipipi
terimbau kenangan yang pernah terlukis
dalam gerimis yang bagaikan mengerti
jasadmu diusung pergi

kupujuk diriku tidak menyesali
pemergianmu tertulis di azali
namun hati ini sukarku bohongi
kehilanganmu tak berganti

gerimis tiba dihujungnya
sampai waktu kan berhenti jua
begitulah kehidupan kita didunia
tiada siapa yang kekal selamanya
entah bila waktu ku akan tiba

lagu:fadzli (far east)
lirik:ITO lara

Thursday, May 5, 2011

.:Semoga redhaNya bersama kamu:.




Post kali ini,khas buat awak,yang sedang singgah di sini.
Terima kasih atas kesudian awak untuk datang bertandang ke blog saya.
Anggaplah tulisan-tulisan dibawah ini,sekadar cerita seorang sahabat.
Dan ini,untuk awak.

Nikmatnya hidup ini,sukar untuk kita gambar dengan kata-kata.Kehidupan yang telah 19 tahun saya dan awak lalui ini,sungguh,tiada gantinya andai nyawa bercerai dari badan.

'Kehidupan' itu hanya tinggal sebagai sebuah perkataan andai tiada tujuan.

Apa tujuan saya hidup?
Apa tujuan awak hidup?
Apa tujuan kita semua hidup?

Hidup ini adalah ladang akhirat, kehidupan abadi setelah mati.
Ladang tempat kita berusaha bercucuk tanam,menyemai benih iman dan taqwa kepada yang mencipta kita Rabbul 'Alamin,Tuhan sekelian alam,yang mentadbir bumi dan segala isinya,yang memiliki nyawa saya dan awak.Berusaha sehabis mungkin kerana tujuan hidup ini adalah untuk meraih redhaNya,cintaNya yang tiada bertepi.

Untuk mencapai tujuan,perlulah ada panduan supaya tujuan yang satu itu dapat dicapai dengan sempurna.Dan Islam itu panduan buat saya,kita untuk mencapai redhaNya.

Islam itu sungguh sempurna.Bukan setakat memandu mencapai tujuan akhirat sahaja,tapi juga matlamat dunia.Islam bukan setakat agama yang mementingkan hubungan dengan Pencipta,tapi juga sesama makhluk yang ada.Indahnya Islam itu,andai ianya difahami dan diamalkan dengan kesungguhan dan keimanan.Islam adalah agama yang memelihara maruah,akal,harta dan keturunan.Jika tidak patuh pada ajarannya,pincanglah dunia,rosaklah keturunan,jatuhlah maruah.

Jangan tertipu dengan penganutnya.Teringat saya kata-kata seorang orientalis barat:"Aku melihat Islam di barat walaupun muslim tidak ramai disitu.Tetapi aku hanya nampak muslim yang ramai di timur tanpa Islam".Semua agama pasti akan ada penganut yang taat dan yang tidak.Islam tidak terkecuali.Jika ingin kenal Islam,kenallah dengan ilmu.Islam itu agama ilmu.Muslim yang berpegang tegug pada ajaran Islam adalah muslim yang tahu dan ada Ilmu tentang Islam.Cari yang berilmu supaya kita sama-sama tahu.Jangan cari yang cetek pengetahuannya,nanti lain yang akan awak jumpa.

Saya bangga saya seorang perempuan Muslim.

Islam mengangkat wanita sebagai insan yang mulia.Dalam Islam,wanita harus diberi perlindungan,dibimbing dan dihormati sebagaimana lelaki.Sehingga syurga itu diletak dibawah telapak kaki seorang wanita bernama ibu.begitu tinggi martabat wanita dalam Islam.Jangan terpedaya dengan dakyah feminisme.Dakyah yang baru muncul abad ke19 sebenarnya telah diperjuangkan oleh Islam 1400 tahun yang lampau.

Islam mengajar saya menjadi hamba yang taat pada suruhan Tuhannya, anak yang taat pada orang tua,menjadi wanita yang bermaruah,menjadi ahli masyarakat yang berhemah,menjadi insan yang berguna pada orang sekelilingnya,kerana sebaik-baik manusia adalah manusia yang memberi manfaat pada orang disekitarnya.Saya ingin menjadi orang yang bermanfaat pada mereka yang ada di sekitar saya.

Islam itu penuh hikmah.Setiap suruhan dan larangan yang diturunkan,ada alasan disebaliknya.Contoh yang paling mudah,pemakaian hijab untuk perempuan Muslim.Alasannya,untuk menhalang mereka ini dari diganggu,dan supaya mudah dikenali sebagai Muslim.( Surah Al-Ahzab [33], ayat 59).Logik bukan?Kalau awak tengok perempuan yang pakai tudung,you'll easily recognise that they're Muslim.

Sama juga dengan perintah pengharaman arak dalam Islam.(al-Baqarah:219).
Firman Allah bermaksud: “Mereka bertanya kepadamu mengenai arak dan judi. Katakanlah pada kedua-duanya ada dosa yang amat besar dan beberapa manfaat bagi manusia, tetapi dosa kedua-duanya lebih besar daripada manfaatnya..."
Arak dan judi pada keduanya ada mudarat dan manfaat,tapi mudatnya lebih besar dari manfaat.Ketagihan arak boleh membuatkan seseorang itu rosak fungsi akalnya,sekaligus mengancam nyawa.Bukankah ia punya alasan kukuh?

Jika awak nak saya rungkai satu persatu isi ajaran ini,sudah pasti,tidak cukup untuk satu post sahaja.Apa yang saya boleh simpulkan tentang Islam adalah Islam itu agama sejahtera,agama kasih sayang dan agama yang sempurna.

Dan sebenarnya,saya bukanlah orang yang selayaknya bercakap tentang ini kerana ilmu saya juga terbatas.Ambillah apa yang awak rasa bermanfaat dari sini.Semoga ia memberi sesuatu untuk awak.Sungguh,hanya Allah yang tahu betapa berbunga hati saya bila awak selesai membaca post ini.

Tiada apa yang mampu saya ungkapkan,kecuali untaian doa yang tiada henti untuk awak.
Moga hidayahNya milik awak.






.:Selamat buat Saya;.




Selamat Hari Lahir HUSNA IZZATI JAAFAR.
Semoga Allah rahmati dan permudah semua urusan~

Wednesday, May 4, 2011

.:semuanya milik Dia:.

~Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang~



Ubat juga pahit bukan?

Ayah sahabat saya ada berpesan dalam candanya;

"Kalau hari-hari kita makan makanan yang manis,memanglah sedap,tapi akhirnya kita yang merana sakit.Sebab itulah kena juga sekali sekala makan yang pahit.Walaupun tak sedap,tapi menyihatkan macam makan sayur,makan ubat.Barulah hidup lebih bermakna walaupun tak makan manis sepanjang masa."
(^_^)

Nasihat yang santai,namun dalam maknanya.

Kesihatan yang berpanjangan adalah idaman semua.Rasa-rasanya,jika diberi pilihan,pasti tiada seorang pun akan memilih untuk hidup dalam kesakitan,dalam sengsara.Pasti yang diimpi kehipupan yang sihat sepanjang hayat,tanpa kesakitan yang membebankan,tanpa sekelumit duka.Pasti semua orang menginginkan kehidupan yang bahagia ke akhirnya,yang tidak dilanda badai yang boleh membunuh kemanisan hidup.

Namun hakikatnya,bukan kita yang mengatur perjalanan hidup ini.
Kerana semuanya milik DIA.



Alhamdulillah,syukur yang tiada henti buat DIA Sang Pencipta,yang mencipta saya dan anda semua,kerana telah mengurniakan dan memberi kesempatan untuk kita menikmati hidup yang sangat singkat ini.Seinfiniti kesyukuran pada DIA yang memiliki nyawa saya dan anda,yang masih meminjamkan nyawa pada jasad kita.Pujian buat DIA yang masih terus menerus memberi nikmat yang tak terhitung oleh kita,nikmat yang membolehkan kita terus melayari kehidupan yang fana ini.

Bila bercerita tentang ini,ada dua perkara yang terlintas di fikiran saya.
SABAR dan SYUKUR.

Syukurlah...

Telah Allah maklumkan pada kita dalam firmanNya;

(Ibrahim:7)
"Dan ingatlah ketika Tuhan kamu berfirman:'Sesungguhnya jika kamu bersyukur,akan Aku tambahkan lagi nikmat kepadamu,akan tetapi jika kamu mengingkari(kufur),maka sesungguhnya azabku amatlah pedih' "

Syukurlah dengan apa yang kita miliki sekarang.Kerana selaut syukur kita belum pasti terbayar segala nikmat yang Allah kurniakan pada kita.

Saya suka memerhati.Dan saya sangat suka perhatikan kehidupan orang lain.

Di kampus saya,ada program yang dibuat khusus untuk mereka yang cacat penglihatan.

Sungguh,saya sangat terharu,bila mereka mampu menghabiskan hafalan 6 juzuk setiap semester dalam keadaan mata yang tak celik,tidak mampu menimati indahnya dunia ciptaanNya ini....Subhanallah...Luluh jiwa saya waktu itu,betapa tahajud menjadi makanan harian buat mereka,memohon kekuatan pada yang Maha Gagah itu,agar dapat menjalani kehidupan seperti insan normal yang lain...

Betapa sikitnya syukur saya padaNya......

Sabarlah...

Sungguh,sabar itu indah.

".....sesungguhnya Allah bersama dengan orang-orang yang sabar."
(al-Baqarah:153)

Allah sentiasa bersama kita bila ujian datang menjengah jendela hidup.
Dia tidak pernah melupakan kita.Cuma kita sombong,rasa yang boleh harungi ujian sendirian tanpa bantuanNya.

Allah yang kuniakan ujian,Dia juga memberi kita jalan penyelesaian.

Saya juga sering kalah,dengan desakan perasaan yang sering terbuai dengan hasutan syaitan.
Airmata saya juga selalu tumpah,mengenang beratnya ujian yang diberi.

Hikmah ujian itu,lebih banyak.

Alah bisa tegal biasa.

Ujian yang Allah kurniakan buat saya,membentuk saya menjadi seorang yang lasak,tahan diasak,memjadikan saya lebih teguh,sukar diagak,dan lebih matang mengharung hidup.

Hidup kita,milik Dia.
Nyawa kita,milik Dia.

Dia Maha Tahu apa yang terbaik untuk hamba-hambanya.
Sedangkan kita jahil tentang apa yang baik untuk kita.

Renungkan hikmah ujian itu.
Kerana ia turun bukan untuk menganiaya,tapi untuk mendidik supaya menjadi dewasa.
Supaya kenal tendang terajang hidup yang fana.

Bersyukur dan bersabarlah.
Kabus hitam pasti berarak pergi.

Terus berharap padaNya.
Kerana kita semua milik Dia.....
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...