Sunday, January 2, 2011

Selamat Tahun Baru.


.Bismillahirrahmanirrahim.


Tahun baru menjelang lagi.
Menampakkan sinarnya untuk kita semua,menyambung tugas kita sebagai khalifah Allah di hamparan dunia yang penuh tipu daya.
Dunia yang menjanjikan pelbagai nikmat yang membuatkan mata menjadi keliru antara nyata dan tipu daya.

Doa saya,moga tahun baru ini bakal memberikan ruang untuk kita semua menanam sebanyak mungkin amal soleh untuk bekalan negeri akhirat nanti.

Usia kita juga,semakin bertambah.
Bertambah satu lagi angka dibelakang.Atau mungkin didepan.
Yang belasan mungkin sudah menginjak 20 tahun ni.Yang belasan,makin bertambah angka di belakang angka 1 itu.Kita bukan semakin muda.Semakin tua,dan semakin banyak urusan dan tanggungjawab yang harus kita laksanakan.

Zaman remaja,bukan zaman untuk kita 'enjoy',atau leka dengan hiasan dunia yang menipu semata.Usia remaja adalah waktu untuk kita,remaja sperti saya dan kalin,untuk memeperkukuh benteng diri,membina jati diri,mencari siapa diri kita,membina kejayaan,dan memperjelas haluan hidup kita.Sejauh mana kita semua,saya dan anda,menghargai zaman remaja kita?

Saya juga selalu lalai dan leka.Tapi ingatan terhadap mati,tak pernah hilang.
Saya harus bersedia untuk itu.
Jadi,mengapa harus saya terus lalai dan leka?
Apa alasan yang nak saya beri bila ditanya apa yang saya buat dengan masa remaja saya?
Takkan nak saya jawab,saya remaja,saya patut enjoy?

Saya mengingatkan diri saya,dan anda,saudara seagama saya yang saya cintai.
Jangan kita siakan usia emas ini.
Dunia adalah ladang akhirat.Bercucuk tanamlah sebanyaknya,untuk kita tuai hasilnya di akhirat nanti.

Semoga Allah meredhai perjalanan kita sepanjang tahun akan datang ini.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...