Monday, February 14, 2011

HIJAB : tuntutan fesyen atau tuntutan agama?

~Bismillahirrahmanirrahim~

Alhamdulillah.
Semakin ramai muslimah di luar sana terbuka hati untuk mengenakan hijab di kepala.

It's a good improvement,yet worrying actually.

Maaf,gmbar sekadar sebagai hiasan.Tiada kaitan dengan model-model diatas.

Hijab yang dipakai dikepala,dipakai kerana tuntutan fesyen,bukan lagi untuk memenuhi tuntutan agama.


seperti firman Allah dalam surah al-Ahzab:59;
"Wahai Nabi,katakanlah kepada isteri-isterimu,anak perempuanmu,dan isteri-isteri orang mukmin,hendaklah mereka melabuhkan jilbabnya keseluruh tubuh mereka...."

Memang nampak cantik bersalut hijab.Tetapi harus diutamakan kehendak syara' dari kehendak semasa.Hidup mesti ada panduan.Panduan yang percuma Allah beri melalui firmanNya dan hadis-hadis Rasulullah.

Sayang sekali bila melihatkan yang memakai hijab itu,seolah-olah 'menelanjangkan' dirinya sendiri.

Cantik bertudung,tapi malang sekali berpakaian mengikut bentuk tubuh dan jarang,hijab yang pendek dan 'transparent',kerana pada mereka yang diluar sana,itulah gaya terkini,trend yang menjadi ikutan semua anak gadis yang beragama Islam.Mesti ikut gaya seiring zaman,kalau tak,akan dilabel kolot.

Nak ikut trend atau ikut suruhan agama?


"Ala,pakai labuh-labuh,baju besar-besar,nampak selekehla,panas pulak tu",jujur si pengikut setia trend terkini.

Sedar atau tidak,ramai antara sahabat kita,kakak,emak saudara dan juga ahli keluarga kita yang sebenarnya sudah menjadi hamba kepada perkembangan fesyen.Setiap kali satu trend terkini dipopularkan,mereka inilah tentera-tentera yang direkrut oleh syaitan untuk menyerang minda dan mentaliti muslimah.

Bukanlah saya ingin menyalahkan mereka yang mempopularkan pemakaian hijab,mungkin niat mereka sebenarnya adlah untuk menggalakkan lebih ramai muslimah untuk kembali bertudung.Namun entah dimana silapnya,hijab pula menjadi fesion meterial yang di jual atas nama fesyen,bukan sebagai tuntutan agama.

Islam,agama yang cantik,mensyaratkan pemakaian hijab adalah untuk menjaga kehormatan dan darjat wanita.Hikmah disebalik pemakaian hijab ini bukan sekadar fesyen semata,tapi memelihara maruah dari eksploitasi nafsu serakah manusia.

Imbas kembali bagaimana wanita dipandang seperti makhluk separa haiwan,yang hak mereka dinafikan,dijadikan umpama harta yang boleh diwarisi,anak perempuan ditanam hidup-hidup,dan pelbagai lagi penindasan trhadap wanita sebelum datangnya Islam.

Hadirnya nur Islam,menyinari segenap maya,mengangkat martabat dan darjat wanita dalam kalangan masyarakat.Disyariatkan pemakaian hijab agar perhiasan yang ada pada tubuh wanita itu tidak disalahguna dan diratah mata-mata liar yang bernafsu binatang.

Namun,sebaik-baik pakaian adalah pakaian taqwa.(7:26)

Insya Allah,saya akan kongsikan secebis ilmu yang ada tentang berhias mengikut landasan syara',dilain hari.Bukan untuk menunjuk yang sya serba tahu,tapi saya ingin kalian bersama saya disyurga kelak dan menjadi golongan 'tasurrun nazirin' di atas muka bumi Allah ini




Ayuh sama-sama berubah untuk mencapai syurgaNya.
Semoga Allah permudahkan segalanya.

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...