Sunday, April 3, 2011

.ana akhukum fillah.


.Bismillahirrahmanirrahim.




"Sesungguhnya orang-orang beriman itu bersaudara,oleh itu,damaikanlah antara dua saudaramu (yang berselisih) dan bertakwalah kepada Allah agar kamu mendapat rahmat."
(al-Hujurat:10)


Ye,kenyataan yang Allah firmankan ini,menggambarkan,setiap orang yang beriman dengan kewujudan dan keesaan Allah,adalah BERSAUDARA.
Bersaudara dalam konteks Islam,tidak perlukan pertalian darah,hubungan kekeluargaan,rakan sekelas,seuniversiti,rakan sekolah atau kekasih.Hanya berlandaskan KEIMANAN padaNya,ikatan itu telah wujud,persaudaraan yang melangkau benua,merentas lautan,atas nama Islam.

Semua Muslim adalah bersaudara. Kerana itu jika bertengkar mereka harus bersatu kembali dan bersaudara seperti biasanya. Hal ini diperkuat oleh larangan Rasulullah SAW terhadap permusuhan antara muslim. Abu Ayyub Al-Anshary meriwayatkan bahwa Rasulullah saw bersabda:
“Tidak seorangmuslim memutuskan silaturrahmi dgn saudara muslimnya lebih dari tiga malam yang masing-masingnya saling membuang muka bila berjumpa. Yang terbaik diantara mereka adalah yang memulai mengucapkan salam kepada yg lain.” .

Sungguh kecewa apabila melihatkan ada antara mereka yang mengimani keEsaan Allah ini,lebih rela melihat saudara seagamanya jatuh tersungkur mencium bumi dari membantu saudaranya itu bangun bertatih mencapai kejayaan.Sifat dengki yang menular dalam hati,mengaburi mata hati.Syaitan mengambil alih mengemudi hati dan akal.Tak hairanlah kalau hari ini,anda akan bertemu dengan insan yang penuh dan alim ilmu agama,tapi oleh kerana dendam dan hasad menguasai diri,dia sanggup memfitnah dan menipu orang lain,sehingga keluarga sahabatnya yang dulu banyak membantu dia,hancur berpecah belah.

"Berpegang teguhlah kamu pada tali Allah,dan janganlah kamu bercerai berai,dan ingatlah nikmat Allah padamu ketika kamu dahulu (masa jahiliah) bermusuhan. lalu Allah menyatukan hatimu,sehingga dengan kurniaNYa kamu bersaudara sedangkan (ketika itu) kamu berada di tepi jurang neraka,lalu Allah selamatkan kamu dari sana.Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayatNya kepadamu agar kamu dapat petunjuk."
(Ali imran:103)

Janganlah kita berpecah belah.Pecah belah yang melanda dunia Islam hari ini,punca umat Islam,saudara kita dipijak-pijak,dihina,dikelar dan disembelih.Kerana sensitiviti atas nama persaudaraan sesama Muslm itu telah dibunuh,disembelih,di'delete' dalam diri kita.Kita akan terus diperlakukan sebegini kalau kita terus berpecah.

Saya adalah antara mangsa kedengkian seorang mualim dan musim yang dihijab mata hatinya.Bila matlamat dunia diletakkan lebih utama dari matlamat menuju akhirat.Persaudaraan Islam dicampak jauh ketepi demi mencapai matlamat dan kehendaknya.Semoga Allah kurniakan insan itu hidayah dan keampunan.


Kita tidak akan beroleh sebarang manfaat ataupun benefit of being scattered apart,itu hanya akan membawa kepada padah yang berpanjangan.Muslim akan jadi buta tentang Islam itu sendiri,yang Alim ilmu agama akan terushanyut syok sendiri dalam zon empuk dan selesanya sedang masyarakat lemas hanyut dalam lumpur maksiat dan hedinisme.

Kita,pilih.to stay apart or to unite.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...