Wednesday, April 6, 2011

.Mana hilngnya MALU itu?.



" إِذَا لَمْ تَسْتَحِ فَافْعَلْ مَا شِئْتَ

Termasuk yang diperoleh manusia dari ucapan kenabian yang pertama adalah:" jika engkau tidak malu, berbuatlah sekehendakmu.” (Shahih, HR. Al-Bukhari)

Kalau tak MALU,buatlah apa yang kamu mahu.


Ramai yang agak terkeliru dengan perkataan 'berani' dengan 'malu'.
Malu dengan berani itu,dua perkara yang sangat berbeza.Mari kita tengok dua situasi yang berbeza.

Situasi 1;
Suatu pagi,ketika sedang bersiap,sebelum ke kuliah,si A menegur,
"Kau ni kenapa penakut sangat?Beranilah sikit pakai baju yang up-to-date.Kolotla kau ni."sergah si A pada kawan sebiliknya.
"Aku malula".Jawapan singkat si B menyebabkan si A terus melebelkan kawannya tadi penakut,bukan pemalu.

Situasi 2;
Dalam dewan kuliah.
"Cik A,saya mahu mendengar jawapan awak untuk soalan ini,",ujar pensyarah yang menuding jari tepat mengena si A.
"Kau jawabkanlah bagi pihak aku.Aku malulah nak berdir kat depan semua orang.Nanti kalau salah,semua orang tengok.Malu lah...",si A berusaha mengelak dan merayu kawannya si B menjawabkan soalan itu bagi pihak si A.
Dengan malas dan muka yang menyampah si B bangun menjawab,
"Jawapan untuk soalan ini adalah berdasarkan kajian yang telah dibuat,semua boleh rujuk pada halaman 122 .....".Lancar tutur kata si B memberi jawapan,membuat si A tercengang.

Di akhir kuliah,
"Malu biarlah bertempat.Jangan berani berfesyen sahaja,tapi malu bila dalam kuliah lecturer suruh jawab soalan.Biar kita penakut nak berfesyen macam nak telanjang asal dalam lecture hall kita tak malu nak buat silap masa belajar".
Sindiran pedas si B, umpama tembakan peluru tepat mngena jantung si A.

Ramai muslimah sekrang sudah tiada lagi perhiasan yang bernama malu itu.Sudah dicampak kelaut agaknya.Bila malu sudah terbang menghilang,kesannya inilah.Makin ramai yang bertudung,tapi macam telanjang.Ramai yang berbaju,tapi ketat.Ramai yang dulu jalan tunduk sampai nak langgar tiang tapi sekarang boleh jalan sambil pegang tangan sang kekasih lagi.

MANA PERGINYA MALU ITU?

"Dari Abu Hurairah ra. dari Rasulillah saw beliau berkata:"Ada dua golongan dari ahli neraka yang belum aku lihat saat ini; pertama, satu kaum yang membawa cemeti seperti ekor sapi. Mereka memukul manusia dengan cemeti tersebut. Kedua, wanita-wanita yang berpakaian tapi telanjang (nisa'un kasiyatun 'ariyaât). Mereka berlengang-lenggok dan menggoyang-goyangkan kepala mereka seperti bonggol unta yang condong. Wanita-wanita tersebut tidak akan masuk suurga dan tidak dapat mencium baunya pun. Padahal bau syurga itu dapat tercium dari jarak sekian dan sekian"(HR. Muslim).

Malu itu perisai.Perisai dari serangan -serangan yang boleh membunuh jiwa,membunuh sensitiviti dan terus membunuh kewarasan akal kta sebagai seorang manusia.

Ya,membunuh kewarasan.
Kenapa saya katakan sebegitu??

Kalau anda waras,anda akan berpakaian seperti berbogel?
Kalau anda waras,adakah anda tergamak untuk berdua-duaan di dalam semak,memadu asmara bersama kekasih?
Kalau anda waras,adakah anda sanggup melakukan hubungan seks luar nikah dan buang anak itu?
Kemana anda buang perasaan malu itu sehingga anda sudah tidak waras???

Contoh tauladan terbaik,Rasulullah SAW adakah seorang yang sangat pemalu.Dalam sesetengah riwayat,malunya Baginda lebih malu daripada malunya seorang anak gadis.

Wahai anak gadis sekalian,adakah anda tidak MALU?

Malulah dengan Allah kerana anda tidak malu.

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...