Thursday, March 24, 2016

Cost and worth are two different things.

Semalam saya ada kelas tambahan matematik tambahan untuk sekolah menengah.Dan anak murid saya yang datang minggu ni kabanyakkannya pulang bercuti dari asrama,MRSM,SBP, dan sekolah menengah agama yang punya asrama.Taklah ramai, dalam 10 orang semuanya.Dalam pada ketika kami sedang buat latihan,tiba-tiba anak murid saya bertanya,

"Cikgu,cikgu bukan cikgu sekolah kan?Cikgu kerja kat mana?".
 "Cikgu kerja dekat kilang dodol dalam kampung ni je".

 Salamun 'ala man ittaba' al-huda.

 Alhamdulillah,I managed to finish my diploma *orang lain habis degree,takde macam kau pun senah* with blood and tears *actually fighting my laziness* on last September.Banyak yang saya belajar dari pensyarah-pensyarah CICT, Pn Nadia,Miss Fiza and Pn Farha.I can say that I equipped myself with skills on graphic designing and printing production.In the meantime of my study period,I did a lot of freelancing work, some photography, a few designing and also being a home tutor.Bukan nak cerita saya menyahut seruan menteri #2kerja, tapi saya nak cerita tentang surviving in current economic state.

Memang suami saya seorang pekerja kerajaan,dan semua orang nak jadi gov servant sebab ada banyak kelebihan dan masa depan yang terjamin.Sebagai kerani sekolah,pendapatan beliau seorang tak mampu untuk cover semua liabiliti yang kama tanggung.Rumah,kereta,daily expenses,gas,groceries,utility bills dan banyak lagi yang tak tersenarai.Jadi,saya cuba untuk membantu meringankan beban suami dengan buat kerja freelance.Lepas habis final project presentation,saya pun memulakan job hunting.

Pekerjaan pertama saya adalah sebagai designer di sebuah butik pengantin.I don't just design on graphic materials,I also design the dais,gowns and outfits,and also a photographer.Gaji saya bergantung pada job photography,kalau banyak shooting,lebih banyak gaji.Kalau tak ada,gaji basic saya hanyalah RM800.Saya bekerja selama 2 bulan.dan saya berhenti kerana kudrat saya dikerah dan gaji saya tak dibayar.Macamana nak pergi kerja,nak isi minyak guna apa kalau gaji tak dapat?Of two event photoshoot and one month salary not paid,I quit.Oh ya,butik tu terletak di bandar,jadi saya perlu memandu selama setengah jam untuk sampai kesana.Bekerja selama 5 hari seminggu,22 hari setiap bulan,menyebabkan saya perlu membelanjakan RM200 setiap bulan untuk perbelanjaan petrol.Itu baru petrol ye kawan-kawan,belum masuk makan dan parking fee.Sebab gaji suspend tak dibayar,saya dah menyusahkan suami untuk bayar kereta selama sebulan.Tapi kalau kira-kira pun,katakan saya ad satu job shooting dan sy dibayar RM250 untuk job tersebut,total gaji saya adalah RM 1050.

Expenses bulanan: 1.Downpayment kereta: RM 500
                            2.Gas : RM 300
Baki: RM250

Dengan baki RM250 ini lah saya nak makan,beli barang keperluan perempuan saya,ataupun nak shopping sikit.Tak banyak kan?

Lalu saya job hunting lagi.Pekerjaan saya yang kedua adalah tawaran dari seorang businessman yang running sebuah designing house.Tempat kerja masih di bandar,dan mengambil masa selama 30 minit dari rumah.Kedai tempat saya bekerja terletak di tourism hotspot.Jalan sesak,tak ada parking dan barangan mahal adalah few things I need to adapt fast.Cuma yang extra pasal tempat kerja ini adalah gaji saya besar sikit,RM1200 basic,tanpa elaun dan daily basis salary.My working hours adalah 10am-7pm.Sounds great,tapi Tuhan sahaja yang tahu azabnya.Bos saya adalah sepasang suami isteri berbangsa Cina.Chinese are very good at doing business.Banyak sangat saya belajar dengan Mr Lim dan isterinya Emily.The salary is good and the experience is priceless.tapi saya tak mampu menanggung perbelanjaan yang extremely expensive.Perbelanjaan saya meningkat menjadi 2kali ganda banyaknya terutama expenses on food.Sepinggan nasi cost around RM9.00,which is the cheapest.26 working days,26x9, wasnt it 234 + 300 on gas +500 downpayment = still around RM 200 left for me.Hmmm.Macamana ni?

Ili sangat kasihankan saya,kerja balik around 8 everyday,and at weekend I still do tutoring.I don't have time for myself and my husband.so Ili told her husband if he have any vacancy at his factory,do hire me.So,Abanng Najib offered me the job,with basic of RM900 (approximately, I dunno the exact number sebab Abang Najib tak bagi tahu kikikiki) dan tutoring his two nieces,in total I have RM1150 lebih kurang.Kerja 8-5,6 working days,dan kerja yang Ya Allah sangat tak stressing dan happy,with best workmates,I'm really grateful that I have this job.Disebabkan kerja best,suami cadangkan saya dan abang saya buka kelas tusyen pada waktu malam.So,I started the tuition class with the tutoring experience I have,offering offordable price for lower class and middle class family.Alhamdulillah,I have around 20plus students,primary and secondary school,stressing more on basic skills on Math and English usage,Alhamdulillah,Alhamdulillah,Alhamdulillah,is the only word I can say.

I can now make some saving for our family,for emergencies and also for future usage,in case,we have baby in short time.I know,it may sounds selekeh and 'apelah takde keje lain ke nak buat' kinda say,but hey,I'm enjoying my life.Its not other people that feed me,pay my bills and do all the works.Its my choice,and I'm grateful that I have such option to survive.I may not a graphic designer,or any kind of famous and well known and work on something that other people proud of,but I really grateful and proud that now I'm up to this point.Selekeh dan keje tak glamour wasnt a big deal for me,janji poket penuh derrrrr.hahahah.

Jadi,jangan risau if you dont get your dream job,get optimist,be positive,and move on.


Allah forever knows everything best for us.



 

 
                         

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...